Kan børn lære sig selv at læse og skrive med tablet?

Hør udsendelsen

Børn i Ethiopien lærer at læse og skrive af sig selv ved hjælp af en tabletcomputer (Foto: OLPC http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/)

Organisationen One Laptop Per Child, OLPC, har siden 2006 har arbejdet på at give en bærbar computer til alle de børn i verden, som ikke allerede har adgang til den slags teknologi.

Men i 2012 forsøgte de at gå skridtet videre med et eksperiment i Ethiopien: Kan børn i alderen 4-11 år, som aldrig har lært hverken at læse eller skrive, lære sig selv begge dele udelukkende ved hjælp af en tablet-computer? Og resultaterne er imponerende.

Vi skal også møde Shai Reshef, manden bag University of the People, et online-universitet rettet mod verdens fattige, og til sidst i udsendelsen taler vi med danskere Jimmy Maymann, der i efteråret blev direktør for Huffington Post.
Huffington Post er  et af de få onlinemedier, der tjener penge på at lave journalistik på nettet, og samtidig har Huffington Post fået det blå stempel ved at vinde en Pulitzerpris sidste år.

I ugens nyheder taler vi blandt andet om Ray Kurzweil, der skal arbejde med kunstig intelligens hos Google, om selvkørende biler, og om folkene bag Ubuntu Linux, der gerne vil lave en version til smarthones, som kan konkurrere med Android og iOS.

Links:

OLPC

OLPCs Reading Project i Ethiopien – video

New York Times artikel om den indiske skoletablets problemer

University of the People

Danskeren Jimmy Maymann, administrerende direktør for Huffington Post

(I indslagene om OLPC brugte vi lyde fra Freesound-brugerne iluppai, setunaiman, xserra, LukeIRL og felix.blume)

Advertisements

3 kommentarer to “Kan børn lære sig selv at læse og skrive med tablet?”

  1. Lars Bo Andersen Says:

    Kære Harddisken

    Tak for et godt indslag om OLPC og IT til fattige børn.

    Jeg vil godt lige tilføje en dimension til debatten. Projektet i Etiopien kan med fordel også ses som et strategisk indlæg i en længerevarende debat mellem OLPC forskerne fra MIT og deres kritikere (dem kommer jeg tilbage til). Faktisk lavede Negroponte og Seymour Papert den første af den slags helt tilbage i 1982 i Senegal, hvor konklusionen var den samme.

    “In a French government-sponsored pilot project, Papert and Negroponte distribute Apple II microcomputers to school children in a suburb of Dakar, Senegal. The experience confirms one of Papert’s central assumptions: children in remote, rural, and poor regions of the world take to computers as easily and naturally as children anywhere.” Omtale af projektet I Senegal

    Negroponte lavede også et ”Etiopisk studie” i Cambodia i 2002 lige inden lanceringen af OLPC i 2005.

    ”They’ve never seen a telephone or a handset, but they use Skype everyday. The first English word of every child in that picture is Google. They access all the books, they brought up Khmer sites, they learned how to type and read English to a certain degree in two or three months.” Negroponte om Cambodia projektet

    Min pointe er, at disse studier, der altid ender med at vise det samme, at børn kan lære blot de har adgang til digitale teknologier (senest tablets). Et andet meget berømt eksempel er ”hole-in-the-wall” studiet fra Indiens slum af Mitra.

    Hvis man læser lidt ind i de teorier som især Negroponte (e.g. Bogen Being Digital) og Papert (e.g. Children’s Machine) har om læring, informationssamfund, og fremtiden, så kan man også finde konklusionerne der.

    Hvad OLPC er blevet kritiseret for, og hvad der gør disse studier relevante, er netop troen på at man blot kan udlevere IT og så sker der ”empowerment per automatik”. Børn er rigtignok super gode til at lære gennem leg, både når det gælder Lego, laptops, eller tablets, men fordi OLPC ikke laver mere holistiske projekter (træning af lærere, kapacitetsopbygning, infrastruktur) vil denne læring være kortvarig og overfladisk (se f.eks. http://research.morganya.org/Warschauer_Ames_OLPC_JIA.pdf).

    “The OLPC deployments that simply tried to hand out laptops, such as Birmingham, have failed because they ignored local contexts and discounted the importance of curriculum and ongoing social, as well as technical, support and training.” Ames & Warschauer

    Det Etiopiske projekt kan derfor med fordel ses som et gentaget argument i en længere debat mellem teknologi-er-nok-i-sig-selv (OLPC) og teknologi-gør-kun-forskel-som-del-af-bredere-indsats (f.eks. olpcnews.com)

    “When somebody tells me “Who’s going to teach the teachers to teach the children how to use the laptops?” I wonder what planet they’re from. It’s unbelievable. Because everybody – and I’ll speak for myself – asks their children, or their grandchildren, how to use technology.” Negroponte om at uddanne lærere

    Venligst,
    Lars Bo Andersen, ph.d. stipendiat af en slags, Århus Universitet
    (http://www.larsbo.org/olpc og http://itempowerment.dk)

    P.S. For en pædagogisk version af denne debate se også Paulo Freire vs. Seymour Papert her: http://www.papert.org/articles/freire/freirePart1.html

    P.P.S. Vi har jo også den samme debat i Danmark omkring IT i folkeskolen (senest iPads)

  2. Kristian Søgaard Says:

    Kære Harddisk.
    Allerførst tillykke med fødselsdagen!
    Dernæst: at lære små ethiopiske børn at læse og skrive ‘pr. intuition’ via en tablet lyder meget spændende. Og at de kunne begynde at synge alfabetsangen og bruge det lærte til at skrive… forunderligt!
    MEN jeg tvivler på, at de installerede programmer er på amhari, det sprog med eget alfabet, som ethioperne benytter sig af!
    Er det så kulturimperialisme… undskyld udtrykket… eller hvad? Jeg underviser voksne indvandrere her i Aarhus, og de ethiopere, der er her, skriver ofte deres notater på amhari, altså et levende sprog.
    Ja, jeg tænkte bare mit!
    Venlig hilsen
    Kristian Søgaard

    Link til Menneskerettighedserklæringens første linjer på amhari:

  3. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Lars
    Supergode input, tak!
    Jeg prøvede at få lidt af præcis den baggrund, kritik og diskussion med i indslaget i radioen, omend altså langt fra med så mange historiske eksempler som du har med her. Men det er jo åbenlyst at tingene ikke er så enkle, som tabletforsøget måske gerne vil give det indtryk af…
    Ciao,
    A


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: