El-biler er en dyr drøm

Harddisken på udflugt i el-bil fra Better Place

Hør udsendelse

Hvorfor vrimler det ikke med el-biler på vores veje? Teknologien har været kendt i årtier, ligesom bilerne har været til salg i forskellige varianter i mange år. Det skyldes, at en el-bil er meget mere end fire hjul, et batteri og et stik.

Det primære problem har gennem alle årene naturligvis været batteriet. Det har været for stort, for tungt og for dyrt til at blive installeret i personbiler.

Men det problem er stort set løst. Der findes nu en lang række batteridrevne personbiler. Men de har sjældent en rækkevidde over 130 km. Derfor er de ikke en værdig konkurrent til benzinbilens rækkevidde, der stadig tilbyder de mytiske forestillinger om at stikke af fra det hele – ud ad motorvejen til et øde sted.

“Rækkevidde-problemet” er derfor det primære problem som nye el-bil firmaer som Better Place og Tesla adresserer.

SKIFT BATTERI 18 STEDER I DANMARK

Better Place ruller i disse måneder deres netværk ud over Danmark. Hidtil har de kun bygget et netværk i Israel, hvor der findes 28 såkaldte batteriskiftestationer. Danmark vil inden jul 2012 have 18 stationer, hvilket skulle være nok til forsyne bilister, der vil køre længere end 130 kilometer.

Better Place ser ikke sig selv som et bilfirma.

“Vi får elektriske køretøjer til at køre”, siger firmaets vicedirektør Sidney Goodman. Han var ansat nummer to og var med til at udvikle konceptet sammen med stifter og iværksætter Shai Agassi. Det foregik på en Starbucks café i Palo Alto i hjertet af Silicon Valley.

Better Place sælger ikke biler. De sælger heller ikke elektricitet. De sælger faktisk ikke noget. Men de lejer batterier ud.

“Den største udgift ved en el-bil er batteriet, og den udgift har vi fjernet ved, at vi ejer batteriet og lejer det ud til ejeren af bilen”, siger Susanne Tholstrup, kommunikationsdirektør i Better Place.

Nettet af de robotstyrede batteriskiftestationer udvider rækkevidden af Better Place el-bilerne. Det tager fem-ti minutter at få skiftet sit batteri på en af det 18 stationer, der dækker hele Danmark. Dermed har el-bilen i princippet samme rækkevidde som en benzinbil indenfor landets grænser. Man betaler et månedligt abonnement baseret på ens kørselsbehov målt i kilometer for at være med i ordningen. Her får man også adgang til 600 ladestandere i det offentlige rum, og man får en privat ladestander sat op.

OSCAR STYRER DET HELE FOR DIG

Hele herligheden styres af en computer i bilen, der står i trådløs kontakt med et kontrolcenter hos Better Place, der overvåger og optimerer hele systemet. Computeren hedder Oscar og den kan ved hjælp af gps og avancerede algoritmer planlægge kørselruter, så man aldrig løber tør for strøm.

“Oscar lærer dig at kende og fjerner din angst for ikke at kunne nå dit mål. Oscar bliver din bedste ven”, siger Sidney Goodman.

SUPERLADER KØRER PÅ SOLENERGI

Konkurrenten Tesla har valgt en anden model. Man kan ikke skifte batteriet i en Tesla. Til gengæld kører det over dobbelt så langt på en opladning som en Renault Fluence fra Better Place.

Teslas biler ligger også i en højere prisklasse end bilerne fra Better Place. Der er tale om luxusbiler, men ambitionerne er ikke mindre af den grund.

For nyligt løftede stifteren af Tesla – IT-milliardæren Elon Musk – sløret for deres net af ladestationer – de såkaldte “superchargers”. På under en halv time kan man få ladet sin bil op til max og køre 300 kilometer igen. Faktisk lovede han, at Tesla kunder kan køre gratis til evig tid, fordi hans superladere kører på solenergi og sælger overskudskapacitet tilbage til el-selskaberne.

Og så bliver det jo ikke bedre – biler, der kører gratis på energi fra solen.

VISIONER TIL MILLIARDER AF DOLLAR

Men visioner, som dem Shai Agassi og Elon Musk er rejsende i, er også dyre drømme. Shai Agassi har siden 2007 rejst tæt på én milliard dollar i risikovillig kapital. Og har indtil videre kun 500 biler på gaden i Israel og Danmark. Han måtte tidligere på året forlade sin direktørpost, men Better Place forsikrer, at det kun er naturligt, at stifteren går af, når virksomheden er bygget op og går i almindelig drift.

Elon Musk har brugt det meste af sin formue på Tesla og hentet yderligere kapital fra investorer og strategiske samarbejder med bilfabrikanter som Toyota og Mercedes, som Tesla også sælger teknologi til.

El-biler kører måske gratis på energi fra sol og vind – men det koster gammeldags kapital at bygge dem og det netværk, der skal holde dem kørende på vejen.

Reklamer

7 kommentarer to “El-biler er en dyr drøm”

  1. Sofia Rebecka Jensen Says:

    Hej,
    det største problem med elbilerne er, at de lovede priser på ladestanderne ikke holder. Ofte skal man betale mellem 39.000kr til 41.000kr for at få en ladestander sat op på egen private parkeringsplads. Pengene går til Dong som skal have betaling for elskab og til Better Place for grave arbejdet. Dette er kun undtaget hvis el tages direkte fra din carport og dermed husholdningens elskab. Det er få der har sådan en konstruktion. En anden bommert er, når du betaler for en ladestander i byen, må alle bruge din ladestander og din plads, da man ikke kan købe sig til privat parkering f.eks. København. Du kan betale for en ladestander men ikke vide om din bil kan blive ladet op over natten. Det er ikke så smart:-)
    Vh
    en fan som blev slemt skuffet

  2. Peter Says:

    Tsk, vi har købt elbiler på jobbet fra BetterPlace. Helt ærligt, det er altså en joke. Almindelig mennesker bør aldrig overveje en elbil, i hvert fald ikke før problemet med rækkevidde og totalcost of ownership er løst. Nåh ja, så glemmer mange, at elbiler i Danmark primært drives af gammeldags kul og en smule vindkraft

    Er overbevidst om at naturgas kommer til at spille en langt større rolle i fremtiden

  3. Peer Christensen Says:

    Jeg har nu hørt flere forskellige programmer om el biler, en ting jeg så ikke forstår, er hvorfor der til ikke bliver nævnt ord om det prisbellønede elbil projekt der bliver lavet i Horsens, og som efter hånden har haft besøg af alverdens berømtheder, en lille 6 personers bil med rigtig mange kombinations muligheder med hensyn til farve,fra 1 til 6 batterier, 2 eller 4 motorere,1 til 6 sæder og sidst men ikke mindst i starten af 2013 skulle den så vidt jeg er orienteret med en ethanol brændselscelle som vil give en auktionsradius på 800Km, mener bare at det er vigtigt at vi slår et slag for noget der kan give en masse arbejdspladser i Danmark.

  4. Peer Christensen Says:

    Jeg glemte at nævne prisen, som jeg syntes er så billig i forhold til alle de andre, den sidste pris jeg fik oplyst er 150000,- kr

  5. Henrik Føhns Says:

    Det lyder godt nok ikke smart. Jeg bor også i lejlighed og brugte offentlig ladestander et stykke fra min bopæl – men at skulle betale for en ladestander, som andre kan “snuppe”, lyder ikke som holdbar løsning.

  6. Henrik Føhns Says:

    Peer – har du et link? Jeg har ikke hørt om projektet – men det lyder spændende

  7. Peter Smedegaard Says:

    Hej. Hvis i er interesseret i at læse mere om Tesla Model S kan i gå over til http://teslaforum.dk/


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: