Den slanke iværksætter

Hør udsendelsen

Eric Ries har skrevet en håndbog til iværksættere, så succesen lettere kommer i hus

San Francisco bliver i disse år oversvømmet af de såkaldte food-trucks. Det er en slags pølsevogn indrettet i en mindre lastbil, hvor man kan købe alle mulige slags mad. Her er pizzarier, burgerbarer, vegetarmad, thaimad osv.

Eric Ries har en favorit. Det er koreansk barbecue. En dag, hvor han var nede i foodtrucken og købe sin barbecue, faldt han i snak med indehaverne. De fortalte ham, at de i virkeligheden var i gang med et eksperiment. I stedet for at åbne en fastfood restaurant med koreansk barbecue i en butik med en fast adresse, så havde de valgt at køre rundt med nogle foodtrucks og prøve forskellige steder af i San Francisco. Udover beliggenhed så testede de også forskellige menuer, for at finde ud af, hvad deres kunder bedst kunne lide. Deres research skulle munde ud i en ny fastfoodkæde i byen. Og ideen havde de faktisk fået fra en bog, der handlede om teknologiiværksættere.

Nå – hvad er det for en bog, spurgte Eric Ries – den hedder The Lean Start-Up svarede – nå, men den har jeg skrevet, var hans svar.

Den svære vej til succes
“Når man ser succesfulde iværksættervirksomheder som kunde, så tænker man “Nå de har fået en god ide”, men man ser ikke hele processen med at rafinere ideen fra den opstår til den er korrekt udført,” siger Eric Ries.

Eric Ries driver sin blog “Start-Up Lessons Learned” skrev netop sin bog “THE LEAN START-UP” for at analysere iværksættervirksomhedens svære vej fra ide til succes eller fiasko. Han har undervist i forretningsudvikling på Harvard Business School og er en meget efterspurgt foredragsholder.
Og så har han på egen krop prøvet at være iværksætter. Det har han sin egen definition på.

“En start-up er et eller flere menneskers forsøg på at skabe noget nyt under ekstremt usikre omstændigheder. ”

Og i den proces er der alt for mange usikre faktorer til, at man kan bruge managementmodeller fra det 20. århundrede.

“Vi har brug for et nyt sæt værktøjer,” siger Eric Ries.

Hvornår er en iværksætter slank?
Men hvordan adskiller en LEAN start-up – en slank iværksættervirksomhed – sig fra en almindelig start-up?

Inspirationen er hentet fra den japanske bilproducent Toyotas ideer om at effektivisere arbejdsprocesser og resourceforbrug med kunden i fokus. Den teori brugte Eric Ries i sine iværksættervirksomheder.

“Ved hjælp af Toyotas ideer kunne vi studere vores egen udvikling og hurtigere afgøre, hvad der skaber værdi og hvad der er spild af tid. Vi kunne gøre en start up lige så effektiv som en Toyota fabrik.”

“Man skal se på sig selv gennem sin kundes øjne. Men i start-ups ved man ofte end ikke hvem kunden er. Værdien i en iværksættervirksomhed bliver derfor skabt gennem at finde ud af hvem kunden er, og hvilket produkt kunden efterspørger.”

Begå fejl og lær af dem
Det lyder måske lidt underligt, at man starter en virksomhed uden at have et færdigt produkt og uden at være sikker på, hvem der vil købe dette produkt. Men metoden til at teste markedet på, var jo lige nøjagtig den metode, folkene med den koreanske barbecue brugte. Forskellige menuer forskellige steder i byen. Det er samme måde mange software-virksomheder bruger til et at udvikle deres produkt – faktisk en videnskabelig metode, hævder Eric Ries. Og det handler i høj grad om at begå fejl.

“Fiasko er den videnskabelige måde at lære noget på. Medmindre man opstiller hypoteser og afprøver dem, så vil man altid ende med at lave ad hoc rationaliseringer for at føle sig bedre tilpas i en svær proces.”

I stedet for at lyve for sig selv i spejlet og sige “det går sgu da meget godt” – så skal man mande sig op og sige “Jeg tog fejl – jeg må prøve noget nyt”

“De fleste ideer er virkelige dårlige,” siger Eric Ries. “Selv de bedste virksomheder laver mange fejl – så en god iværksætter skal være god til at tage fejl. Og man skal være god til at lære af sine fejl, så de ikke bliver tabt energi eller en kilde til fortvivlelse.”

Driv virksomhed som en skøjteprinsesse
Det er meget svært for os som mennesker at evaluere vores egne planer objektivt – derfor skal vi bruge den videnskabelige metode og vende rundt på stedet og forfølge en anden strategi. Det Eric Ries kalder en pivot – en pludselig venden rundt –  lidt ligesom en skøjteprinsesse på isen. Det handler om at gribe fejlen og gøre den til en del af den nye fremdrift. Så spilder man ikke sine kunders tid med dårlige produkter, og iværksætteren har større held med at lykkes.

Det handler om at bevare ens vision for virksomheden samtidig med at man laver en ny strategi for at udføre den.

“Når jeg møder folk, der har pivoteret, så ønsker de altid, at de havde gjort det tidligere. Og for det meste handler det om at have præcise målinger af, hvad kunden vil have og kan lide og udfra de data afgøre om man har succes eller ej,” siger Eric Ries, der selv har været gennem processen flere gange.

Dropbox er det gode eksempel
Vejen til den indsigt går gennem at lave det, Eric Ries kalder et “minimum viable product”. Det vil sige en version af ens produkt, der kun lige akkurat virker og udtrykker den vision, man har med produktet. Og derfor har været relativt billigt at udvikle og markedsføre. Det er selvfølgelig noget nemmere, hvis produktet er software, som ikke kræver andet end et par bærbare computere og noget arbejdstid. Og det eksempel – man oftest støder på – er Dropbox. Dropbox er en meget enkel service. Du kan gemme filer fra din computer ude på nettet i en “skuffe”, som du har adgang til fra din computer på arbejdet, computeren derhjemme eller din mobiltelefon. Du kan også vælge at dele indholdet af skuffen med andre, så de også har adgang til dine worddokumenter, regneark eller musikfiler. Det hele bliver automatisk synkroniseret, så du altid har en kopi af det hele i lommen så at sige, selvom det faktisk ligger på en computer ude på nettet.

Dropbox er blevet skoleeksemplet på en lean start-up, der har en vision – men hele tiden studerer sin strategi i et tæt samspil med sine brugere. Ikke ulig den koreanske madvogn, der kører rundt i San Francisco og tester menuer på sultne kontorfolk.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: