Droner – større end vindmølleindustrien?

Hør udsendelse

Iværksættervirksomheden Skyview i Hillerød er en af de få professionelle brugere af civile droner i Danmark

“Luftfart er en vældig stor industri, og luftfart bevæger sig hen mod at blive ubemandet. Det kan godt være, at vi synes vindmøller er stort, men vindmølleindustrien er ingenting sammenlignet med luftfartsindustrien”, siger Peter Høgsberg, lufthavnschef i Odense Lufthavn. Virksomheden er ejet af Odense og Nordfyns kommuner, og en af visionerne for den nok så stille lufthavn er, at blive det førende europæiske testcenter for civil anvendelse af ubemandede fly. Han mener faktisk, at det vil gavne hele Danmark.

“Det handler helt kort om økonomi og arbejdspladser, hvad er det vi skal leve af i Danmark i fremtiden?” spørger han og mener selv svaret til dels er droner til civilt brug.

Odense Lufthavns vision

Lovgivningen en gråzone
I 2011 var verdens største flyproducent på besøg i Odense Lufthavn. Her testede amerikanske Boeing droner i en periode på fire uger på invitation af Odense Lufthavn selv. Men virksomheden testede meget mere end droner til civilt brug, fortæller lufthavnschefen.

“Det som Boeing i virkeligheden testede, var lufthavnens samarbejdsvilje, de danske luftfartsmyndigheders samarbejdsvilje og så faciliteterne. De ønskede at teste, om det her var et sted, de kunne forestille sig at etablere sig.”

Boeing udtalte sig efterfølgende positivt i offentligheden om oplevelsen, så nu venter Odense Lufthavn bare på, at lovgivningen på området kommer på plads, så de kan kommer i gang.
“Der findes faktisk ikke en egen lovgivning på det her område. Lige nu er det sådan et miks mellem reglerne for kommerciel flyvning og reglerne for flyvning med modelfly, som man benytter sig af. Så alt hvad vi laver i dag, foregår på dispensation fra myndighederne,” forklarer Peter Høgsberg.

Trafiksstyrelsens regler

Skyview venter også
Søren Rolin er iværksætteren bag Skyview i Hillerød. Også han venter spændt på, hvornår lovgivningen på området falder på plads. For små droner til civilt brug er hele omdrejningspunktet for hans virksomhed.

“Skyview lever af at parkere kameraer, hvor man normalt ikke kan få dem hen. Og det være sig alle typer kameraer; almindelige fotokameraer, video, infrarødt, praktisk talt alt, hvad der er i en fornuftig vægtklasse, det kan vi løfte og parkere der hvor, der er brug for det.”

Søren Rolin håber, at det bliver lettere at bruger droner professionelt, når der kommer nye regler på området.

SKYVIEW

Trafikstyrelsen venter også
Trafikstyrelsen er ansvarlig for al flyvning med ubemandede fartøjer i Danmark. Her venter luftfartsinspektør og sagsbehandler Henrik Michelsen på, at EU får deres kommende lovgivning om flyvning med droner til civilt brug falder på plads. Indtil da, skal man søge dispensation og følge Trafikstyrelsens regler, hvis man vil flyve med droner i dansk luftrum.

EU arbejder ifølge Chris Coles ‘the Drone Wars blog’ på, at åbne Europas luftrum op for civilt brug af droner i 2016, som følge af at præsident Barack Obama har lempet på reglerne for flyvning med droner inden for USAs grænser fra 2015.

Ret til privatlivets fred
I USA er den uafhængige organisation American Civil Liberties Union alvorligt bekymret for amerikanernes ret til privatliv, når dronerne for alvor kommer på vingerne inden for USAs grænser.
Senior policy analyst Jay Stanley mener ikke, at domstolene tolker den gældende lovgivning, så befolkningens ret til privatliv er beskyttet tilstrækkeligt. Derfor efterspørger ACLU et nyt regelsæt.

ACLU vil have nye regler

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: