PayPal: Sådan shopper du i fremtiden


Når det gælder betaling i hverdagen er kontanter stadig konge mange steder – men udfordrerne står parat i kulissen.

Hos betalingsfirmaet PayPal i Silicon Valley har man bygget en lille kulisseby, med butikker og automater og meget mere, for at udforske de nye muligheder.

Her demonstrerer Josh Schoonmaker hvordan man – i noget der til forveksling ligner en ægte dagligstue, med sofaer, lænestole og billeder på væggen – kan bruge firmaets digitale pengepung, PayPal Wallet, når man shopper på nettet.

Kreditkort, rabatkuponer og meget mere

Josh har valgt at lade som om han er igang med at købe et nyt tv, som han har fundet tilbud på i forskellige butikker – både fysiske butikker og webshops.

Han viser hvordan butikkerne allerede har deres eget interface inde i den virtuelle PayPal-pengepung på mobiltelefonen, som Josh automatisk kommer over i når han klikker på køb.

Her kan han så – udover tv’et i indkøbskurven – se alle de muligheder han har for at betale, med de kreditkort, rabatkort og så videre som han har knyttet til sin PayPal-konto.

– Man kan knytte både betalingskort, rabatkuponer, gavekort og endda bonuspoint fra flyselskaber til sin PayPal-pung, fortæller Josh.

PayPals pengepung

PayPal er jo i bund og grund “bare” en slags interface mellem éns betalingskort og så de butikker eller mennesker eller organisationer man vil overføre penge til.

Men med PayPal Wallet forsøger firmaet at bygge mange nye muligheder oven på – både i form af konkrete teknologier, som stregkodescannere i mobiltelefonerne, og i form af større fleksibilitet i selve betalingsdelen.

I fremtiden er det blandt andet meningen at PayPal vil indføre det man kunne kalde 7 dages karantæne, hvor pengene første bliver trukket efter en uge.

På den måde får man lidt ekstra tid at ombestemme sig i, hvis man nu fx har valgt at betale i ét hug, men siden finder ud af at det nok er bedre for hverdagsøkonomien at strække betalingen over længere tid…

Målrettede tilbud

I kulisse-dagligstuen foran den store fladskærm på højkant beslutter Josh sig nu for at “købe” sit tv, og han får naturligvis tilsendt en elektronisk kvittering, sådan som det er helt normalt.

Men nederst på kvitteringen modtager han også et særligt tilbud, som er rettet direkte til ham, og direkte relateret til det køb han lige har lavet.

– Det er ikke bare tilfældige tilbud, men relevant information og specielle tilbud som også tager mine indkøbsvaner i betragtning, fortæller Josh Schoonmaker.

I dette særlige fiktive eksempel et sæt HDMI-kabler han kan bruge, når han skal koble sine spillekonsoller og andre apparater til fladskærmen.

Paypal vil være edderkoppen midt i spindet

I udgangspunktet er det selvfølgelig butikken der vælger og sender tilbuddet til Josh, men PayPal vil rigtig gerne være omdrejningspunktet og kontaktfladen mellem forbruger og butikker.

Dét handler selvfølgelig om at skumme lidt af fløden på diverse transaktionsomkostninger og gebyrer, men kan – hvis det bliver gjort rigtigt og man er tryg ved at oplyse PayPal om alle sine kort og rabatordninger og indkøb og så videre – jo potentielt blive en både nem og bekvem måde at købe ting på.

Der er dog ingen tvivl om, at PayPal drømmer om at sidde lige i midten af det hele og blive fremtidens digitale og universelle pengepung.

– Vi vil samle alle betalingsmåder og alle informationer om køb fra de forskellige butikker i én og samme løsning, nemlig PayPal Wallet, siger Josh.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: