Fans fylder idolers tomme lommer

Crowdfunding fyrer op under din ide

Hør udsendelse

Crowdfunding er den nye dille i USA. Instruktører, musikere, iværksættere og videnskabsfolk rejser stadig større beløb til deres projekter. Trofaste fans betaler simpelthen for indspilning af film og cd’er.

På dette års alternative amerikanske filmfestivaler Sundance og SXSW stod det kun tre år gamle crowdfunding website Kickstarter for henholdsvis 17 og 33 film, når det handler om finansiering.

Et crowdfunding website er det organiserende mellemled mellem fans og kunstner. Kunstneren vil gerne lave et projekt. Derfor laver han en kampagne på Kickstarter eller Rockethub – de to største crowdfunding sites lige nu. Han laver typisk en video, der fortæller om projektet, fastsætter det beløb, der skal indsamles og en tidsperiode – typisk en-to måneder. Og så bliver projektet delt med ens netværk.

Lav penge på dit sociale netværk
“Crowdfunding handler om at omforme ens sociale kapital som tillid, troværdighed og ry til en kampagne, hvor man rejser penge til sit projekt”, fortæller Brian Meece, der har stiftet og er administrerende direktør hos Rockethub.
Han fortæller, at de afgørende elementer i en succesfuld kampagne er et enestående projekt lavet af en enestående person. Men vedkommende skal også have en gruppe af fans, som følger hans arbejde. Så ens netværk skal være af en vis størrelse. Og her taler vi ikke kun netværk som Facebook eller Twitter men også netværk i den fysiske verden. Og sidst men bestemt ikke mindst så skal der være gode dusører til de mennesker, der bidrager med penge.

“En rockstjerne giver måske en cd for et $20 bidrag eller en VIP billet til en koncert for et $100 bidrag. Hvis man hjælper en videnskabsmand, får man måske sit navn i forskningsrapporten for $20 eller et besøg i laboratoriet for $100”, fortæller Brian Meece.

Penge til forskere
På overfladen ligner videnskabsmænd og rockstjerner ikke hinanden – men de har begge den sociale kapital, der skal til at rejse penge til et personligt projekt. Rockethub hjalp 50 videnskabsmænd fra hele verden, der ikke kunne rejse penge til deres forskning på traditionel vis. På 45 dage rejste de over $75.000 til forskning i sjældne arter af delfiner og cancer forskning. Og de fik omtale i over 100 artikler i aviser og magasiner og på nettet fra hele verden.

På Rockethub er den gennemsnitlige donation $70-75. Mange smider $5 – de fleste $20 og enkelte altså væsentlig mere. De fleste musikere rejser omkring $4000, samlet ind blandt 60-70 mennesker.

“Det er spændende, at du ikke behøver flere bidragydere og ikke selv skal stifte gæld,” siger Brian Meece.

Han har selv finansieret sin cd med ukulelemusik som et af de første projekter på Rockethub. Hans guitarist rejste efterfølgende $4.000 til en soloplade, men som tillægsgevinst blev hans video set af rocklegenden Lou Reed, der var så begejstreret, at han hyrede guitaristen som fast medlem af sit turneband. På grund af Rockethub gik han fra en obskur tilværelse som guitarist i et ukuleleorkester til hver aften at spille for tusindvis af mennesker sammen med en af rockens helt store personligheder.

Reklamer

2 kommentarer to “Fans fylder idolers tomme lommer”

  1. Katrine Says:

    Måske relevant at nævne, at der findes en dansk pendant til Kickstarter, som hedder Booomerang.dk Man skal vist have en amerikansk konto for at benytte Kickstarter…

    – Kat

  2. Henrik Føhns Says:

    Boomerang var også med i vores udsendelse


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: