Den kreative cowboyklasse

Austin i Texas er midtpunkt for SXSW, der besøges af 60.000 hvert år

Hør udsendelse

Hvert år valfarter 60.000 filmfolk, musikere og IT-nørder til byen Austin i det centrale Texas for at gå til seminarer, udveksle visitkort, feste, drikke, se film og høre musik. Hvad er det, der gør SXSW – som festivalen hedder – så pokkers interessant, at den hvert vokser med flere tusinde mennesker?

Harddisken skruer tiden en måned tilbage og lander i en af verdens mest driftige storbyer, som er på størrelse med Storkøbenhavn.

“Den kreative klasse er en meget vigtig del af, hvad Austin er og altid vil stræbe efter at være,” siger Susan Davenport, senior vice president i Austins Handelskammer.

Gennemsnitsalderen på de 1,7 millioner indbyggere i Austin er 32 år. Næsten 40 procent af dem har en universitetsgrad.

“Austin er en af yngste, mest kløgtige, sikreste og hurtigst voksende byer i USA. Måske har du hørt vores slagord: Keep Austin Weird – sørg for at Austin bliver ved med at være skør,” siger Susan Davenport.

“Vi elsker vores diversitet. Den er et kæmpe tilskud til vores mange teknologivirksomheder. Det giver frihed til udvikle ideer og diskutere frit i en af de mange coffeeshops, hvor ham fyren i klipklapperne og shorts ved siden er en mangemilliadær, som bare vil hyggesnakke og give gode råd om din forretningside.”

De kreative cowboys
Austins kreative kulturliv drives fremad af musik og folk og downtown er midtpunktet, hvor tekonologimiljøet gnubber sig op ad musikere og filmfolk, fordi det understøtter kreativiteten i begge lejre. Og det er netop her – downtown – at den årlige festival for interaktive medier, film og musik hvert år eksploderer i ti dage med over 60.000 deltagere fra hele verden. En stor del af downtown er bygget indenfor de sidst ti år på ruinerne af gamle pakhuse og faldefærdigere rønner.

Man diskutere æstetikken i skyskraberne og de mange hoteller, men når først de bliver fyldt op med folk, der udveksler visitkort, forretningsideer og musikken i øvrigt spiller stort døgnet rundt i 6th St. – Austin svar på Jomfru Ane Gade bare meget større og vildere – ja, så flyder man bare med strømmen og er skør med de skøre.

“SXSW er en ekstremt vigtig begivenhed for teknologivirksomhederne i vores region,” siger Susan Davenport.

De ti dages festival i 2011 alene pumpede over 167 milioner dollars ind i den lokale økonomi. Men festivalen skaber også jobs, når Austin viser frem for verden uden at forlade baghaven.

Forelsket i Austin
Fred Schmidt har startet virksomheder i Austin i 25 år. Han kom her til fra Washington DC.

“Jeg troede, at  jeg ville være her i to år, før jeg skulle videre til Californien – men jeg mødte de her fyre, som jeg nu har lavet flere spilvirksomheder med. Jeg kom ned fra vinteren i Washington DC – her var varmt og solskin – vi drak magaritas hele dagen på en udendørs restaurant, og jeg kunne bare ikke tage tilbage til sneen – så jeg blev forelsket i Austin,” fortæller Fred Schmidt, der er administrerende direktør i spilfirmaet Portalarium i downtown Austin.

Byen er i de seneste år blevet kåret til det beste sted at starte en virksomhed, at bo billigt i, at studere i. Her er ingen indkomstskat og kun lav selskabsskat.

Meget mere end fest
“SXSW er meget mere end en årlig fest. Hvis man udover at feste også er opmærksom på kvaliteten af de mennesker, man møder i den her by – så er der store gevinster. Den helt store fordel er mixet mellem musik, film og teknologi, som du ikke finder til andre konferencer. Der udfolder sig en enorm kreativitet i vores baghave hvert år,” siger Fred Schmidt.

Selvom Fred Schmidt og hans partner Richard Garriott har været i computerspilsbranchen siden dens fødsel i starten af 1970erne, så skulle de alligevel bruge SXSW til at blive opdaget med ders seneste firma Portalarium, der laver spil til Facebook, mobiltelefoner og tabletcomputere.

“Vi blev opdaget på SXSW i 2011. Hele 2010 havde vi brugt på Sand Hill Road i Silicon Valley – det er her alle de risikovillige investeringsvirksomheder ligger. Men selvom vi havde 25 års erfaring og adskellige succeser bag os, så kunne vi ikke rejse penge i Californien. Jo – hvis vi ville flytte derud. Men vi har altid haft hovedkvarter i Austin, fordi det koster det halve af at være i Californien. Så vi svarede; giv os halvdelen af det I tilbyder og lad os blive i Texas.”

Men den gik ikke. Myten om at en investor i Silicon Valley vil kunne køre i sin bil til de virksomheder, han har investeret i, holdt vand. Så Fred Schmidt og Richard Garriott tog hjem til Texas uden at have rejst penge. De var startet fem mand med en sjov ide i en træhytte på Richard Gariotts landsted, men nu var de 20 mand og havde brug for investeringer, så de kunne flytte og vokse.

Fandt pengene i Austin
“For sjov skyld meldte vi os til the SXSW Accellerator, der er en slag elevatorpitch, hvor den person, som er bedst til at præsentere sin forretningside på to minutter for en flok investorer, vinder.”

I publikum var der en investor fra London, som ville investere i Portalarium.

“Så havde vi halvdelen af pengene. Næste aften var jeg på vej hjem ad 4th St., og pludselig blev jeg anråbt af en gruppe folk på en udendørs kebab bar. Det var nogle pengemænd fra San Francisco, som jeg kendte. Faktisk var der hele to milliardærer omkring bordet med kebab. Det møde en sen aften gav os resten af vores penge.”

I løbet af en måned efter SXSW havde Fred Schmidt rejst 2,5 million dollar.

“Så virker SXSW, spørger du? Ja i høj grad – de nye kreative og uafhængige hjerner finder sammen på uformel vis, fordi det ikke er business as usual som i New York, San Francisco eller Los Angeles. Vores virksomhed ville helt sikkert ikke være, hvor vi er i dag uden SXSW,” siger Fred Schmidt.

Reklamer

En kommentar to “Den kreative cowboyklasse”


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: