Flere film og mere musik med det "Digitale Indre Marked"

Det Digitale Indre Marked er en pendant til det fællesmarked vi kender idag, men med fokus på digitale produkter og tjenester.

Ideen er at gøre det meget nemmere at være forbruger og borger i EU, og at skabe større vækstpotentiale for nye, webbaserede firmaer.

Det forklarer Anthony Whelan, der er kabinetschef for Neelie Kroes, kommissæren for den digitale dagsorden:

– I dag er der alt for mange forhindringer for fx startup-virksomheder, fordi de ofte skal navigere imellem forskellige aftaler og regler fra land til land, hvis de gerne vil operere i hele EU.

Forskellige lande, forskellige regler

Men de mange forskellige regler fra land til land er også noget der rammer forbrugerne, især i de mindre lande.

Her må man man ofte må vente længe – og nogle gange helt forgæves forgæves – på fx musik- og videotjenester, fordi det er alt for kompliceret for firmaerne at forhandle aftaler om distribution og copyright på plads.

Dét er en af grundene til at en populær musiktjeneste som Spotify først kom til Danmark lang tid efter at den åbnede i Sverige og England, og at den stadig ikke er tilgængelig i alle lande i EU.

Og det vil man altså forsøge at løse med et digitalt indre marked.

– Det skal være meget nemmere at lave aftaler med alle lande i EU i ét hug, siger Anthony Whelan.

Musik, film og tv – direkte fra nettet

Forhandlingerne om ensrettede og standardiserede aftaler på tværs af EU – en lille brik i visionen om det Digitale Indre Marked – er allerede igang.

Det kan blandt andet betyde at musiktjenesterne snart vil blive efterfulgt af tv- og filmtjenester som fx det populære amerikanske Netflix, så vi kan streame de programmer vi gerne vil se, direkte fra nettet.

Man har jo lov at håbe…

LINK:
Om det Digitale Indre Marked og de øvrige områder i den Digitale Agenda

Reklamer

3 kommentarer to “Flere film og mere musik med det "Digitale Indre Marked"”

  1. Michael Holm Says:

    Det var bestemt også på tide at EU træder i digital karakter !

  2. René Madsen Says:

    Ingen tvivl om at et fælles regelsæt vil være godt, men al erfaring med EU systemet viser at direktiver bliver fortolket, som vinden blæser i de enkelte medlemslande.

    Se bare Cookie direktivet og den måde det håndteres på i de enkelte medlemslande, hvor nogle lande ikke foretager sig en pind, imens andre strammer op som f.eks. Danmark med mere restriktive regler end f.eks. Irland og Grækenland mv.

  3. Anders Høeg Nissen Says:

    Se i øvrigt her video fra alle sessionerne på konferencen om The Digital Single Market her:
    http://erst.media.netamia.net/dsm2012/

    /Anders


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: