Hvad siger de om dig på nettet?


Der bor en lille narcissist i de fleste. Og mange af os vil gerne vide hvad andre siger og synes om os.

Det handler både om der nu er havnet nogle småpinlige billeder fra den seneste julefrokost ude på Facebook og om der nu er nogen der har kommenteret på vores sjove opdatering på Twitter.

Firmaer er også narcissister

Det samme gælder for firmaer og organisationer, der så oven i købet ofte har en forretning der kan blive berørt af om kunder og brugere sig noget pænt om dem eller ej – hvadenten det nu sker på Facebook, Twitter, blogs, nyheds-debatter eller på YouTube.

Negativ omtale kan sagtens give udslag på bundlinjen – tænk bare på nylige historier som de ansattes kontrakter i et meget omtalt kage-bageri i København – og omvendt kan der også komme mange gode ting ud af at komme i kontakt med kunder der er tilfredse med det man sælger.

Gratis værktøjer på nettet

For almindelige brugere findes der masser af tjenester der kan hjælpe – man kan fx søge på SocialMention eller den sociale søgemaskine Topsy og få et overblik af om der er nogen der har sagt noget om én derude.

Man kan også forsøge sig med tjenester som Klout eller PeerIndex, der forsøger at kortlægge éns indflydelse og vægt i de sociale netværk. (Der er dog en del diskussion om værdien af den slags tjenester, hvad vi også fortalte om i programmet sidste år).

Professionel overvågning

Men hvis man er et firma eller en stor organisation kan det være nødvendigt med en mere stringent indsamling og analyse af data. I de senere år er der dukket en del software op, der tilbyder en slags sociale værktøjskasser til overvågning og dialog på sociale medier.

De har som regel form som en slags instrumentbræt med oversigt over hvor firmaet, direktøren eller produkterne er blevet omtalt på nettet, om det har været positivt eller negativt, hvordan det udvikler sig over tid og meget mere.

Der findes blandt et forholdsvis business-orienteret tilbud fra SAS Institute, et populært værktøj ved navn Radian6, og ting som Conversation Miner fra firmaet Converseon – og mange andre.

Bonus?

Uanset hvilket værktøj man vælger – de dyre eller de gratis – eller om man beslutter sig for at gøre tingene på den hårde måde og “manuelt” holde øje med Twitter, Facebook og hvad der dukker op i Google, ja så må man som firma tage stilling til om det også giver mening at bruge tid, energi og penge på projektet.

For de fleste sejrer nysgerrigheden dog nok til sidst.

Vi VIL jo rigtig gerne vide, hvad de siger om os på nettet…

LINK:
Hør også Harddisken om sociale overvågningsværktøjer og deres værdi

Advertisements

2 kommentarer to “Hvad siger de om dig på nettet?”

  1. Martin Hansen Says:

    Jeg er ikke sikker at SocialMention er særligt pålidelig. Jeg prøvede lige at søge på “Hitler”, og den viser et “sentiment” på 4:1 – så der er fire gange så mange der godt kan li’ Adolf som det modsatte…

  2. Kristoffer Føns Says:

    Google Alerts er et, i Danmark, meget overset værktøj, der kan overvåge nettet og give daglig besked, når der bliver skrevet nyt. I mit virke som online marketing-mand for flere virksomheder, kender jeg værdien af at have opsat Google Alerts på relevante søgetermer (naturligvis er det vigtigst med brandnavn).

    Når man har sat det op, får man en daglig mail med resultaterne og kan hurtigt rykke ud og slukke brande, hvis man f.eks. har en webshop og en utilfreds kunde ytrer sig på et forum.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: