Forklædt som voksen

Anders Høeg Nissen og Henrik Føhns er værter på Harddisken

Harddisken fylder 18 år. Vi har været i æteren siden d. 9. januar 1994. Nu er vi myndige. Vi har lavet 936 udsendelser. I dag laver vi nr. 937.

Måske kan du huske 1994?

Nettet, som vi kender det, er stadig kun i sin vorden. Antallet af mennesker på kloden med adgang til internettet er omkring 13 millioner, og den amerikanske vicepræsident Al Gore kalder det “informationsmotorvejen.”

Cirka fem procent af danskerne har adgang til nettet via et modem, typisk med en hastighed på 14-28 Kbit/s. De læser tekst, men den nye grafiske browser, Mosaic, bliver introduceret, og internettet bliver til World Wide Web, som pludselig kan vise billeder.

Nokia introducerer sin såkaldte 2100-mobil som ender med at sælge over 20 mio eksemplarer.

Det nye amerikanske teknologimagasin Wired fortæller historier om digitale hippier (“zippier”), fraktal computerkunst og kodeslaver hos Microsoft.

Computerspil er stadig nichekultur, selvom skydespil som Doom bliver populære – og berygtede.

Radioprogrammet Harddisken sender for første gang på P1 søndag d. 9. januar kl. 16-18. Den første udsendelse handler blandt andet om internettet, virtual reality i Japan, nørdefest i Herning og filminstruktøren Søren Fauli, der begejstres over sin nye mobiltelefon. Som han dog nærmest må bruge i hemmelighed, fordi folk ser skævt til ham, når han går på gaden og taler i telefon!

Prisen på hukommelse
1994: Harddisk-plads koster cirka 1 dollar per MB

2000: En megabyte koster cirka 2 cent (0.02 dollar)

2008: Harddiskplads koster 10-15 cent per GB – altså per 1000 MB! – (eller 0.00015 dollar pr MB)

2010: Vi betaler ca. 7 cent pr. GB (40 øre)

Fra Harddiskens facebook-gruppe
“I 1994 købte jeg en Mac LC 475 med 4 ekstra MB RAM i huskommelsen, for jeg ville virkelig gerne have en kraftig RAM kapacitet…. Den kostede 12.000 kr! Idag har min telefon, min memorystick, ja hvad som helst mere hukommelse end den Mac, der stadig samler støv i en kasse i kælderen. Mit speciale ligger på den, måske er det derfor jeg ikke kan smide den ud – det er i hvert fald ikke på grund af hukommelsen.” Gertrud Latif Knudsen

“Jeg købte (i begyndelsen af 90’erne) en PowerMac 8100 med den fantastisk hastighed af 80 MHz og en ubegribeligt stor INTERN harddisk på 50 MB. Prisen på 35.000 kroner var jo noget af en mundfuld. Nu sidder jeg på 3,2 GHz MacPro 8-core maskine med 4 Gb hukommelse og 4 interne harddiske på 1 TB hver. Og min internet- forbindelse på 20 MB/s har nogle gange problemer med at følge med mine krav…” Niels Riis Kristensen

Skriv et svar

