Praktikanten tester fire simple senior-mobiler

De fleste tænker nok iPhones eller HTC, måske Nokia eller Sony Ericsson, når man siger mobiltelefoner. Men der findes også mærker som har en helt speciel målgruppe.

Harddiskens praktikant Mads Emil har testet fire seniormobiler og her kommer hans indtryk:

Doro og Emporia

Jeg har testet mobiler fra to forskellige firmaer. Det ene heder Doro, det andet hedder Emporia Elegance. De laver det der også kaldes ’easy phones’ – helt enkle mobiler som specielt er rettet mod at opfylde ældre menneskers behov.

Men hvad er det smarte og hvad er det knap så smarte ved telefonerne?

Helt grundlæggende er noget af det smarte at telefonerne er meget store og tasterne er nemme at ramme. De er også nemme at låse og låse op igen.

Mobilerne har en smart bagklap som du nemt skubbe ud og på plads igen hvis du fx skal skifte SIM-kort. Alle manualerne der følger med er rigtig nemme at forstå, og det er vigtigt vis man skal lære en ny telefon at kende.

Plads til forbedring

Men en af disse telefoner skiller sig lidt ud, på flere måder, desværre også en knap så god, nemlig Emporia Elegance.

Skærmen er lille og man har meget svært ved at finde rundt inde i telefonen. Den har heller ikke den samme bagklap som de andre og ligger ikke ligeså godt i hånden om de tre andre.

Den tænder hurtigt men den vibrerede så meget, at første gang jeg prøvede den blev jeg så overrasket at jeg var ved at tabe den.

Den har dog også lidt fine ting, som den måde du slår alarm fra og til og sætter den på lydløs, og hvis du vil ind at skrive en besked så er der en knap til det også.

Men det er en forvirrende telefon og kan ikke måle sig med de andre telefoner fra Doro.

Lidt for enkel…

Den første Doro var har set på er den meget enkle Doro 338gsm, som ikke rigtig kunne noget, men det var heller ikke meningen med den.

Den skulle kun kunne det mest praktiske og det kan den også. Den har store bløde taster som er nemme at ramme.

Første gang du tænder telefonen er tid og dato sat, det behøver man ikke bekymrer sig om. Den er nem at ringe fra, og den er nem at finde rundt i. Dog sider den lidt løst i opladeren, ellers er det en fin telefon til det den skal bruges til.

En anderledes og mere elegant mobil?

Så lavede Doro en anden model som heder Doro 515. Den er lidt anderledes i designet og så kan den en del mere end 338gsm’eren.

Den har kamera, og den har plads til et større hukommelseskort, hvis du har brug for det. Den har kalender, lommelygte, alarm, og så kan den SENDE sms´er, som 338gsm ikke kunne.

Men den er ikke perfekt – den ligger ikke lige så godt i hånden og den har en meget lille skærm. Men den er trods alt stadig bedre og kan mere.

Til slut har vi testet en Doro mere, som hedder Doro 615 som kan langt mere end de andre ‘easy phones’.

Den er lidt større – måske lige lidt for stor – men den kan en masse ting, jeg vil tro at den kan nogenlunde det samme som en Nokia telefon.

Blandt andet er den udstyret med 3G netværk og Bluetooth til trådløse headset. Den har en ekstra høj lyd og det er nemt at læse på displayet.

Men dette er heller ikke nogen fejlfri telefon. Den er som sagt rigtig stor, og den løber også meget hurtig tør for batteri, hvilket de andre ikke gør.

Min egen mening

Hvis jeg nu selv skulle vælge en af disse fire mobiltelefoner, så ville jeg nok vælge Doro 615 som er den er de testede telefoner som kan mest.

Jeg kan godt lide en telefon der er enkel men heller ikke alt for mangelfuld. F.eks. skal min telefon kunne sende sms’er og have alarm da det nok er det jeg mest bruger i en telefon.

Jeg kunne måske godt se mig selv når jeg blev ældre have sådan en telefon selv, jeg synes der er mange funktioner på en smartphone som man ikke bruger.

Ingen fra min egen familie har en ‘easy phone’ men kunne måske godt bruge en. Jeg synes det er tit de ikke kan finde ud af telefonerne, og i de situationer ville det være fint for dem af have en mere enkel mobil.

En kommentar to “Praktikanten tester fire simple senior-mobiler”

  1. Mads Christensen Says:

    Til trods for, at der er tale om et relativt nichepræget marked, synes jeg klart, at de ældre er en målgruppe, som nogle af de store måske ikke burde have overset. Der er vel ikke nødvendigvis noget, der taler for, at en touchscreen skulle være sværere at betjene end knapper. Man burde måske kunne vælge at købe sin Sony Ericsson Xperia Arc eller Samsung Galaxy S med en “senior-indstilling”, hvor menuen er struktureret overskueligt og med store virtuelle taster. Når så den ældre bruger fik blod på tanden, så ville han stadig have muligheden for at komme på nettet – eller sågar på et tidspunkt skifte til en normal opsætning. Alternativet er velsagtens at nogle laver denne løsning som en app.


Skriv et svar

