72-årig gamer er vild med actionspil

Min far er 72.

Og hver dag bruger han mindst en time på at spille Playstation eller Xbox. Helst actionspil som Battlefield, Call of Duty eller Uncharted.

Det begyndte egentlig næsten tilfældigt, med en billig discount-konsol der kun kunne spille Tetris – spillet med klodser der drysser ned fra oven og skal organiseres i lag.

Men med dette forholdsvis uskyldige legetøj blev en gamer født.

Siden har min far investeret i alle generationer af Playstation-konsollerne, foruden en Xbox og en Xbox 360, og så det løse – Playstation Portable og diverse små videospil fra udsalgskurvene rundt omkring.

Kløe i aftrækkerfingeren

Når det gælder selve spillene er kursen klar: det handler om action og helst en masse af det.

I perioder kan han godt finde på at kaste sig over racerspil, eventyr eller børnevenlige platformsspil, men han vender altid tilbage til action.

Første-persons skydespil som Medal of Honor og Call of Duty er blandt de klare favoritter, og selvom han skal være den første til at indrømme at han ikke er den mest kompetente spiller, så synes han det er sjovt at rende omkring og skyde til højre og venstre.

Taktikken består som regel i at løbe hovedkulds ud i balladen, og hvis det ikke går godt de første 8-10 gange så begynder han så småt at overveje om han skal tage den lidt med ro og forsøge at gemme sig lidt for modstanderne.

Senior-spiller

Selv siger min far at han spiller for at få lidt variation fra bøger og kryds-og-tværser og ture i haven, men jeg har luret ham.

Min far er hardcore gamer.

Det handler ikke om “at holde sig ung” eller “holde hjernen igang”. Det handler om action, adrenalin og gang i den.

Og så er det jo ligemeget hvor gammel man er…

16 kommentarer to “72-årig gamer er vild med actionspil”

  1. Zahid BUtt Says:

    Så skal han da næsten ud og lave lidt sjov til de kommende event Copenhagen Games i Øksnehallen til April 🙂

  2. Thomas Stubbs Says:

    Han lyder som en super frisk farmand 🙂

  3. Habbo Habs Says:

    Hej Anders.
    Din far er for sej!
    Jeg har selv været med på fps siden Wolfenstein og fulgt den genre lige siden. Derfor forstår man jo godt at en 72-årig drengerøv snildt kan blive bidt af noget så spændende som at slagte tyskere eller andre entydigt onde modstandere.
    Jeg er selv vældigt imponeret over min gamle far på 70 med en 4. klasses udannelses og en lang karriere som specialarbejder. Han har købt sig en pc og internetabbonement og er nu særdeles aktiv på nettet i sociale medier, kommunikationsværktøj og nyhedskanaler.
    Man kan kun håbe at man selv har samme åbne sind når man når i den alder – i stedet for at være en reaktionær konservativ bisse, som har mere fokus på hvordan det var en gang 🙂

  4. Jacob Says:

    Den bedste historie jeg kan af lignende, er fra World of Warcraft for 4 år siden. Der var jeg venner med en gamer familie. Gamer familie som i at sønnen spillede, far og mor spillede og så lige farfar som også spillede.

  5. Knudsen Says:

    “bruger han mindst en time på at spille Playstation eller Xbox.”
    “Min far er hardcore gamer.”

    Aaaaar, slå lige koldt vand i blodet.
    Mange bruger mere end en time hver dag på at spille computer eller på konsoller – og din far kan ikke klassiferes som hardcore gamer..

  6. El Peligro Says:

    Boom!

  7. thor Says:

    Kanon!

    Håber der er (nyere) Playstations når jeg kommer på plejehjem 😀

  8. Mona Says:

    Sejt. 🙂

  9. Martin Says:

    @Knudsen: Er det mængden af tid man bruger på at spille der afgør om man er hardcore gamer? Er det ikke lige så meget ens tilgang til det at spille?

    Så når Anders’ om sin far skriver:
    “Det handler ikke om “at holde sig ung” eller “holde hjernen igang”. Det handler om action, adrenalin og gang i den.”

    Er det så helt irrelevant at trække “Hardcore”-kortet? Det synes jeg ikke.

    Iøvrigt er jeg af den holdning at hardcore begrebet er under afvikling fordi spil har bredt sig til så mange platforme og (bl.a.) dermed til så mange mennesker at rigtigt mange mennesker er hardcore gamere – specielt hvis det er mængden tid brugt på spil der er den afgørende faktor.

  10. Rasmus Says:

    Ældre fyr med åbent sind, dejligt at høre. Og en til to timer om dagen er sgu sundt nok for at få rørt de små grå. Hardcore gamer ville jeg nok heller ikke kalde ham, så skal man op over 4-6 timer dagligt.

    Men det er bedre end at glo flimmer dagen lang som mange pensionister desværre gør. Nogle er næsten nød til det, hvis de er bundet til en stol(kan self læse en bog/blad også), men det her er jo aktiverende og medrivende og man kan jo bare spille i det tempo man kan klare.

    Hørte for et år siden om en 80 år mand fra UK, der elskede at sidde og høre Heavy Metal fra 1980erne på sin grammofon, altså Metallica, Exodus, Megadeth, Iron Maiden etc, det er sgu da også for sejt 🙂

  11. Giannini Says:

    Cool. Jeg er 48 og jeg elsker det selv, og for maga prygl hver aften i Call of Duty (det bliver dog bedre og bedre). Spiller også FIFA, Gran Turismo og GTA. Jeg bliver ved til de hiver stikket. ta ham med til Copenhagen Games.
    Og jeg vil sku ha min PS3 med i boksen på den sidste tur.

  12. Frederik Says:

    1 time om dagen og “gamer”.. bitch please…

  13. Lise Says:

    Herligt at høre, jeg er nød til at fortælle om min onkel 🙂 han er 75 år, har lige prøvet at været til fight night for at se Frisco i København (holdte kun et par timer :)), spiller computerspil, er på også facebook og sidste nyt har han lige fået en smart phone fordi han gerne ville sende billeder direkt på facebook når han var ude – og så er det jo også sjovl lige at tjekke mail osv.

  14. Helene Says:

    Min nabo, over 70, er også helt vild med skydespil, især krigsspil, og “skudende skal lyde godt!”, som han selv siger, så han skruer mega højt op for lyden, så nogle gange, især om morgenen, lyder det som om, der er udbrudt krig, men det er så bare Ole, der sidder og skyder inde ved siden af…

    Jeg synes det er lidt skægt, for mine bedsteforældre, kan ikke engang bruge et Dankort, en mobil eller DVD afspiller…

  15. Anders Says:

    Jeg hørte programmet som podcast mens jeg cyklede hjem fra skole. Jeg stor smilede og små grinte for mig selv hele vejen. Det er så hærligt at høre om ældre der bliver optaget af sådan noget, og kan snakke med uden at det er et forsøg på at være ung med de unge. Jeg har en kammerat som fortalte om en nabo han havde som barn, tilbage engang i 80’erne. Naboen var lige kommet på pension, og skulle finde sig en hobby, så han købte en commador c64, og læste manualle et par gange. Ved udgangen af forrige årtusinde, i en alder af 80, overclock’ede han grafikkort, og omprogrammerede windows efterbehov. Han er nok desværre død i dag, men jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at være teknologi forskrækket når jeg bliver gammel.

  16. Jais Says:

    Anders,

    Din far er for sej!


Skriv et svar

