Tjen penge med din el-bil

Din elbil kan fungere som lager og tjene penge til dig, når du ikke kører i den

Hør udsendelse

Du sætter din bil til opladning om natten, hvor el er billigt. Du lader den sidde i stikket om dagen, hvor el er dyrt, fordi der er ekstra stor efterspørgsel og spidsbelastning. Om dagen fungerer din el-bil som lager for resten af el-nettet. Den el – du har købt billigt om natten – kan du sælge tilbage til el-selskabet for fire gange prisen om dagen. Du tjener altså penge på ikke at bruge din bil.

Sådan lyder fremtidsvisionen fra Taylor Reynolds, økonom i OECD med speciale i smart grids. Et smart grid er et el-net, der er koblet sammen med internettet, så det også kan bruges til kommunikation. I dette tilfælde betyder det, at elværket ved, hvor el-bilerne er, og hvor stor deres kapacitet er. El-nettet har indbygget intelligens, så man i spidsbelastningsperioder kan flytte rundt på forbrug og kapacitet og ikke behøver at fyre ekstra op under kraftværkerne. Det sparer penge og er skånsomt ved miljøet.

Taylor Reynolds’ favorit eksempel er det franske elnet, der med sine mange atomkraftværker er i stand til at oplade en million elbiler per nat, men så snart det bliver koldt, så er det slut – for så bruger folk strømmen til at varme deres huse op. Derfor skal der bygges et smartgrid, der kan udjævne spidsbelastningen på nettet.

Gigabit nettet
Ud over smart styring af vores elektricitet, får vi forbrugere et superhurtigt internet, der blandt andet byder på symmetriske internetforbindelser. Det kommer os til gavn, når vi oploader fotos og video: Når vi sidder på hjemmearbejdspladsen og skal have fat i dokumenter på arbejdspladsens servere. Eller når vi arbejder med cloud baserede services som Google Docs eller Microsoft Sky Drive. Hvis man har sine dokumenter liggende ude på nettet, så bemærker man, at det tager cirka 10 gange så lang tid at gemme et dokument, som det tager at åbne det.  Det er, fordi vi ikke har en symmetrisk forbindelse.

“Der er store fordele i at så mange lande som muligt får rullet fiberforbindelser ud til borgerne. Fiber er en teknologi, der har indflydelse på mange forskellige dele af samfundsøkonomien,” siger Taylor Reynolds.

Samfundet tjener også penge
Det handler især om de fire sektorer energi, transport, uddannelse og sundhed. De står tilsammen for 25 procent af økonomien. Hvis vi forbedrer effektiviteten i disse fire sektorer, så hjælper det hele samfundets økonomi. Et højhastighedsinternet kan understøtte disse sektorer og gøre dem mere effektive, så kan det betale for hele udrulningen af fiber til alle borgere og virksomheder.

Der er altså en god forretningsmodel i fiber. Selvom det koster mellem 5.000 og 15.000 dkr. per hjem, der bliver koblet på fiber, så vil omkostningerne være betalt hjem i løbet af ti år gennem produktivitetsgevinster, anslår Taylor Reynolds.

“Men det kræver, at både forbrugere og politikere bliver gjort opmærksom på fordelene ved fibernet,” siger den franske teleanalytiker Benoit Felten.

Han mener, at udbyderne af infrastrukturen – fx teleselskaberne –  ikke har været særlig gode til at fortælle, hvordan og hvorfor fiber er bedre en kobber. Deres salgsargument er blot, at det er det samme – bare hurtigere.

De færreste forstår gigabit
De eneste,  der lige nu virkelig forstår værdien af en fiberforbindelse er folk, der spiller computerspil online. Jo hurtigere din netforbindelse er – desto hurtigere er du i spillet.

“Der går en historien om, at ingen vil spille mod svenskerne i spillet HALO, fordi svenskerne er for hurtige. Det handler ikke om deres evner – men om superhurtigt  bredbånd i Stokholmsområdet. Det handler ikke spillernes hurtighed. Det handler om maskinen,” siger Benoit Felten.

Bedstemor får det hurtigste internet
Lige nu rulles fibernet hurtigst ud i udkantsområder og mindre byer. I storbyerne har man tilstrækkeligt hurtigere netforbindelser til, at man tror, at det ikke bliver meget bedre. Det er først, når folk begynder at besøge deres bedstemor i udkantsdanmark og prøver hendes fiberforbindelse, at de vil forstå, hvad det er, de går glip af, mener Benoit Felten.

Og så tilføjer han med bekymring i stemmen, at vores politikere er dem, der forstår mindst. De lovgiver om noget, de ikke bruger og ikke har forstand på. Hvilket er skidt, når man anlægger en informationsmotorvej til det 22. århundrede.

Reklamer

En kommentar to “Tjen penge med din el-bil”

  1. Stefan Says:

    Altså det med at tjene penge når bilen er koblet til om dagen gælder jo på sin vis ikke helt da man ofte skal bruge bilen til at køre rundt i der. Så skulle det være hvis man lavede en aftale med elselskabet til at have et “batteri” stående i ens hus hvor at selskabet så betalte en fast ydelse for den “service” at man giver plads til det..

    Og omkring svenskerne og HALO, de er forbandet irriterende!


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: