Google og Facebook i åben kamp

Google åbnede tirsdag sit sociale netværk Plus for alle webbrugere, og tilføjede samtidig en række nye funktioner, heriblandt muligheden for at samarbejde i gruppechatten Hangout.

Dét skete få dage efter at Facebook også introducerede nye muligheder – nogle af dem i klar konkurrence med Google Plus – og kun to dage inden Facebooks store F8-event, hvor man forventer at de vil præsentere endnu flere nyheder.

Der er med andre ord lagt op til direkte slåskamp mellem de to giganter.

Vennestyring og samarbejde

Facebook har oprustet ved blandt andet at introducere bedre styring af hvem man skriver til, med såkaldte vennelister, og man kan også nu abonnere på andre brugeres offentlige opdateringer selvom man ikke er venner med dem.

Omvendt har Google altså hevet beta-mærket af Plus og inviteret alle ind, og de har givet brugerne flere nye funktioner især i Hangout, hvor man nu kan arbejde sammen i Google Docs og vise de andre i gruppen hvad man har på sin skærm, og for nogle vil der også være muligheden for at lave såkaldte ‘broadcasts’, altså en slags web-tv hvor andre kan kigge med på hvad gruppen laver i Hangouts.

Musik, film og tv

Bolden er således sendt tilbage til Facebook, men vi kan nok godt regne med at de har noget i ærmet til den store F8-event torsdag i USA.

De fleste er enige om at hoved-annonceringen kommer til at handle om integrationen af musik, tv og film i Facebook (“din ven lytter til Spotify, lyt med”), men præcis hvilke tjenester der vil blive tilgængelige og hvordan de vil blive brugt ved vi altså først torsdag.

Og så er det jo slet ikke sikkert at indholds-kanaler med musik og video vil blive tilgængelige i Danmark, da den slags har det med at være hæmmet af strenge copyright- og distributionsaftaler…

Hvem vinder?

Indtil videre fører Facebook alene i kraft af sine tonsvis af brugere – de seneste tal siger i nærheden af trekvart milliard! – men selvom Google+ ligger langt under med cirka 25-30 millioner så er Google jo en gigant der nu for alvor har besluttet sig for at satse socialt, og derfor har da afgjort stadig en chance for at vinde ind på Facebook.

Og så er der formodentlig også så mange penge på spil – i form af annonceaftaler og data om brugerne – at ingen af de to har tænkt sig at afgive så meget som en promille af markedet uden at give modstanderen kamp til stregen…

LINKS:
Læs mere om de nye funktioner i Google+
Facebook-blog om nye funktioner
Facebooks F8-event

Advertisements

3 kommentarer to “Google og Facebook i åben kamp”

  1. David Christensen Says:

    Google kan vel nemt vinde det slag ved at lave en tjeneste som man rent faktisk vil kunne bruge til noget. Facebook er da ét stort oppustet flip, som i bedste fald kan bruges som tidsfordriv – men derudover er det da en stor kakofoni af fuldstændig ligegyldig information.

  2. Stefan Says:

    Facebook bør stramme bæltet ind og ændre sine regler for at slå google, mao. de bør lade være med at bruge facebook som en kilde hvor til de gemmer alt information om folk. Der hersker meget mistillid omkring facebook og den måde de udnytter folks information på. Det er ikke noget folk tager sig så meget af indtil der er et reelt alternativ til facebook. Hver gang jeg snakker med folk om facebook ved de godt at de benytter sig af deres information og at man giver afkald på sine rettigheder til billeder osv. når man uploader til facebook. Det hemmelighedskræmmeri og den aggressivitet facebook behersker signalerer simpelthen mistillid, et usympatisk image og i realiteten ikke nogen man vil dele sine informationer med. Det er det bedste argument jeg umiddelbart kan finde for at skifte til facebook, og så selvfølgelig at nogle folk er google fanatikere.

  3. Stefan Says:

    Altså man skal jo tænke på at Google tidligere har floppet lidt med andre lidt store services (her tænker jeg på wave og buzz).

    Så det er jo ikke sikkert at g+ vil vinde i det lange løb. De kan kun vinde hvis folk rent faktisk bruger g+ og sætter sig ind i det. Men den kommentar jeg ofte har hørt når jeg ville invitere folk til g+ er: “Facebook virker jo fint, så hvorfor skulle vi skifte”. Så det går lang tid før det bliver udbredt i Danmark tror jeg.

    Men tror enlig spørgsmålet er om dette er en “enten eller” situation eller om man skal vænne sig til at leve med 2 sociale netværk (ligesom vi har adopteret twitter, dog er det på ingen måde lignende facebook)


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: