Er du afhængig af din iPhone?

Christiane Vejlø fra Elektronista mener, at vi sagtens kan finde en naturlig balance i vores omgang med teknologi

Hør udsendelse

Den amerikanske journalist Susan Maushart trak stikket ud på hele familien i et halvt år. Ingen computer, ingen mobiler, ingen elektroniske spil, intet fjernsyn. Kun fastnettelefon og bøger.

Og så skrev hun bogen “The Winter of Our Disconnect” om det. Harddiskens Henrik Føhns har mødt kvinden, der sov med sin iPhone – men i dag sover alene. Og i studiet får han besøg af redaktør Timme Bisgård Munk fra K-Forum og digital trendeskpert Christiane Vejlø i studiet.

K-Forum er et socialt medie for kommunikationsbranchen og her har Timme skrevet i voldsomt kritisk udfald mod den iPhone-livsstil, som hele branchen hylder og lever. Christiane er redaktør af gadgetmagasinet for kvinder Elektronista og hun har senest produceret en video på nettet, hvor hun bygger sin stue om til en toptunet tv-studie spækket med gear og gadgets. Både Timme og Christiane har børn – dog ikke teenagere endnu – men jeg startede med at spørge, om de kunne finde på at koble hele familie af det elektroniske cirkus i et halvt år?

Bagefter tager Anders Høeg Nissen tager os ud at køre i en elektrisk bil, som i virkeligheden er et computerspil, der laver den virkelige verden om til en gammeldag 8-bit computerspil ved navn Outrun. Det sker på konferencen NEXT i Århus.

LINKS

Susan Maushart

Den svenske konference The Conference, hvor Susan Maushart talte

Christiane Vejløs tv-stue: Elektronista

Timme Bisgaard Munk: “Sent from my iPhone” på K-Forum

Outrun

NEXT

3 kommentarer to “Er du afhængig af din iPhone?”

  1. Henning Toft Says:

    Jeg ligger under min dyne lige nu og har lige læst artiklen “Er du afhængig af din iPhone” på min iPhone…øh betyder det at jeg er afhængig af min iPhone?
    Jeg føler ikke selv jeg er afhængig, jeg syntes bare det er en praktisk lille tingest at have i lomme…ja ja og et lækker legetøj
    ;-P
    Godnat og sov godt

  2. Elektronista har besøgt Harddisken til en snak om livet med teknologi | Says:

    […] Denne uge har Elektronista været i Harddisken studiet og vendt fordele og ulemper ved al den teknologi vi dagligt omgiver os med. Den amerikanske journalist Susan Maushart fik nok af teknologidominansen. Hun tog alt hvad der kunne tændes fra sine børn i 6 måneder og skrev en bog om oplevelserne. Det er denne historie Timme Bisgaard Munk fra K-Forum og Elektronista’s Christiane Vejlø snakkede udfra, da de besøgte Harddisken studiet denne uge. Du kan læse mere og også lytte til indslaget på Harddiskens hjemmeside. […]

  3. Stefan Says:

    Jeg har godt nok ikke en iPhone, men jeg har en iPod Touch. Og den har jeg da også med overalt og “sover” med (jeg bruger den til at overvåge min søvn med).
    Men hvorfor skulle det da være dårligt med en iPhone-livsstil?


Skriv et svar

