Sport og sociale medier er et perfekt ægteskab

Katamaran båd med indbygget GPS, så den kan følges på nettet

Hør udsendelsen

Nogle hylder deres sportsstjerner på et stort fodboldstation sammen med i tusindvis af andre fans. Andre sidder hjemme foran fjernsynet og råber højt med en dåseøl i hånden. Og så er der dem, som følger deres favoritsport live på et website, hvor en blanding af GPS-data, tweets, chat og live video fra smartphones skaber en samlet strøm af information om fx verdensmesterskabet i katamaransejlads, der finder sted i netop disse dage.

Vi har i flere år snakket om mikromedier, men etablerede mediehuse har haft lidt svært ved at få dem integreret i den daglige nyhedsstrøm. Til gengæld har sportsarrangører set lyset. Og nu flyder begrebet SPORTSCASTING 2.0 tilbage til de etablerede medier, der kan lære meget om at rapportere live på nettet med gratis software og billige mobiltelefoner. Hør mere, når Harddisken tager på tur i sportens verden.

Vi skal også høre om Journalisthøjskolens eksperimenter med live formidling på nettet – blandt andet fodbold – og vi skal møde manden bag værktøjet Storify, der bruges til at fortælle historier med indhold fra YouTube, Twitter og andre sociale medier.

Ugens IT-nyheder opm Googles køb af Motorola Mobility, Apples sagsanlæg mod Samsung om tablets, sociale mediers rolle i optøjer i London og demonstration i San Francisco.

Efter nyhederne skal vi til stor hackerfestival i Tyskland på en gammel, udrangeret østtysk flybase, hvor man kan lære at hacke computersystemer, dirke låse op eller bare gå rundt og være paranoid overfor myndighederne.

LINKS

VM i A-CAT

STORIFY

CHAOS COMMUNICATION CAMP

Netzpolitik

Openleaks

Quadrokoptere

The Jargong File

Låsevennerne

Steal Everything, Kill Everyone, Cause Total Financial Ruin! – foredrag

Jayson E. Street

Dan Kaminsky

Advertisements

En kommentar to “Sport og sociale medier er et perfekt ægteskab”

  1. torben busekist Says:

    Tak for en god udsendelse i går, onsdag den 17.
    Er det muligt at få en udskrift af omtalen om og interviewet med manden bag Sportify ?
    Jeg har en søn, der har lanceret en ny foto og video site – MEJUBA – som er meget interesseret i at udvide med en variant, der meget konklret skal bringe videoes fra begivenheder over hele verden og være et redskab for print og elektroniske medier.
    mvh
    Torben Busekist


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: