Bøger, der bladrer af sig selv

Papirbøger har masser af kvaliteter, men de er også lidt kedelige, siger franskmændene Bertrand Duplat og Étienne Mineur.

Derfor bygger de i workshop-forlaget Les Editions Volumique legesyge protyper på elektroniske bøger, der finder inspiration i computerspil og populærkultur.

De har bla. lavet en bog der selv kan bladre, og én hvor teksten begynder at forsvinde så snart man går i gang med at læse…

Spil, litteratur og leg

– Vi elsker interaktivitet og legen som man finder i computerspil, men vi elsker også gammeldags bøger med deres fysiske kvalitet, lugten af papir og deres enkle brug, siger Bertrand Duplat.

Og et af de projekter hvor de forsøger at kombinere de to ting i en slags hybridform, er en eventyrbog der altså selv kan bladre.

Eventyrbogen er stadig mest på prototype-stadiet med ledninger og mikrochips allevegne, og der er ikke meget eventyr i bogens 8-10 sider billeder.

Men ideen er – lidt a la de gode gamle Dungeons and Dragons-bøger – at man navigerer rundt i bogen på kryds og tværs, alt efter hvilke valg man foretager sig i handlingen.

Det er bare bogen der bladrer, ikke læseren selv.

Et andet projekt er bogen hvor siderne begynder at blive sorte og teksten begynder at forsvinde så snart man åbner den og begynder at læse.

Når man først er gået igang læser man altså på lånt tid – men har dog cirka 20 minutter at læse færdig i, ikke de klassiske fem sekunder fra Mission: Impossible. (“This message will self-destruct i 5 seconds!”)

Teknologi og intimitet

Bertrand indrømmer dog gerne selv, at forsvindingsbogen ikke rigtigt er et spil, men snarere en slags leg med mediet og de teknologiske muligheder.

Samtidig skal man dog passe på, at teknologien ikke kommer til at stå i vejen for oplevelsen:

– Vi vil ikke ødelægge den intimitet man har med fysiske bøger, men se hvordan teknologien kan understøtte dén fornemmelse, siger Bertrand.

Et af deres nyeste projekter er et leksikon for børn, der bruger kombinationen af en papirbog og en smartphone.

Ideen er at man lægger sin iPhone på bogen og når man så fx fører mobilen henover kortet af Afrika på bogsiden, så dukker der billeder og animationer af afrikanske dyr op på skærmen.

De håber, at det vil være en naturlig og ligetil måde for de nye generationer at læse på, og ikke mindst at udvide læsningen med nye oplevelser.

Reklamer

2 kommentarer to “Bøger, der bladrer af sig selv”

  1. Bo Gerner Nielsen Says:

    Hej,

    I slutter så fint af med, at denne ny udvikling indenfor e-bøger kan motivere til mere læsning. Men hvad er det nye interessante i disse eksempler I fremhæver – set fra et læse- og læringsperspektiv?

    Jeg synes, det er helt selvmodsigende, når I skriver, at man skal passe på teknologien ikke kommer til at stå i vejen for oplevelsen. Det er jo netop kun leg med mediet og teknologi, I her får præsenteret som det epokegørende. I denne sammenhæng handler det jo netop udelukkende om teknologisk oplevelse. Indholdet spiller så vidt jeg kan se ingen rolle overhovedet. Det er leg med teknologi for fornøjelsens skyld. Om det så er udviklernes, brugernes eller begges fornøjelse skal nok komme an på det enkelte produkt.

    Ingen tvivl om, at man kan udnytte bogmediets karakteristika og udvikle det i kombination med den teknologiske udvikling – ud fra en læringssynsvinkel kan det måske præsentere informationer på en helt ny måde, som motiverer og skaber begejstring. Men hvis det udelukkende er gimmicks af den slags, som I præsenterer, så vil begejstringen jo hurtigt aftage og højst sandsynligt bare afløses af irritation. Det gør jo ikke nye generationer til bedre læsere, hvis det bare handler om at kunne se visualiseringer på en skærm. Dem kan man jo se overalt! Hvad skulle være motivationen til at se dem via en smartphone frem for på en bærbar eller for den sags skyld på papir? For at man kan motivere til anvendelsen af ny teknologi skal der jo følge noget ekstra med. Jeg ved godt, at smartphones er ved at være hver mand eje – i hvert fald blandt unge. Måske endda den foretrukne teknologi, men hvis det alligevel skal transmitteres via en bog i en eller anden form, så har jeg lidt svært ved at se den store idé. Med mindre I forestiller jer noget ekstra i denne sammenhæng kunne være en 3D-visualisering eller hologrammer, når vi kommer dertil. Men det kan jeg ikke se er tænkt ind i denne teknologi. Selv dette vil i et længere perspektiv bare blive almindeligheder, hvilket jo er teknologiens forbandelse. Den bliver forældet og kedelig, hvorimod kompetencer som f.eks. læsning, skrivning og regning aldrig bliver forældede.

    Så jeg tror ikke på at teknologien på denne måde kan skabe bedre læsere. Det kræver ikke fancy teknologi – tværtimod! Det kræver læsning, koncentration og lang tids øvelse.

  2. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Bo

    Der er mange ting i dit fine indlæg, og gode pointer – for ja, det kræver indsats og koncentration at læse (og forstå hvad man læser).

    En enkelt ting, dog: de understreger, at deres projekter ligenu – som du siger – er gimmicks. Eller prototyper, som de lidt mindre nedladende kalder det 🙂 Men man skal jo starte et sted…

    Og i øvrigt kan jeg da sagtens forestille mig at udnyttelsen af de teknologiske muligheder kunne hjælpe børn der læser. Fx ved at lægge en smartphone på bogsiden og føre den henover ordene så de på den måde kan få mere at vide, hvadenten det er billeder, animationer, ordforklaringer eller noget helt fjerde. Det er en slags udvidelse af bogen, en slags kombination med det bedste fra to verdener – papirbogens fysisk-hed, gode læsbarhed, etc – og så adgangen til al den ekstra info der kan støtte, hjælpe og inspirere…


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: