iPad-app: Sådan bliver din idé til en god forretning

Det kan godt være at du er en dygtig designer, programmør eller ingeniør, og at du har lavet et godt produkt. Men der er mange eksempler på, at teknologi alene ikke skaber en god forretning.

– Ofte er vi alt for fokuserede på teknologien og glemmer at tænke på at vi også skal kunne lave en forretning ud af den, siger østrigeren Alex Osterwalder.

Alex Osterwalders egen forretning er at sælge sin bog “Business Model Generation” og lave workshops om forretningsudvikling.

Lige om hjørnet venter også en iPad-app, et stykke software til den populære tablet-computer, der skal hjælpe folk med at finde den rette strategi ved at justere på de forskellige elementer af forretningsmodellen.

Finpudsning af forretningen

I udviklingen af teknologien – hvadenten det er hardware, software, webtjenester eller spil – bliver der brugt meget tid på at finpudse detaljer, designe, programmere og strømline produkterne – og vi skal vænne os til at udvikle forretningsdelen med samme iver og samme grad af fortsat bearbejdning, siger Alex.

Hans iPad-app skal gøre det nemt og indbydende hele tiden at eksperimentere med sin firmaplan, ved at gøre det let at justere på faktorer som produktionsomkostninger, marketingkanaler, pris og så videre, direkte i app’en.

Få folk til at betale for at arbejde!

I Alex’s egen forretning – der altså  består af bogen Busines Model Generation og den kommende iPad-app – har han også eksperimenteret med forskellige muligheder, og er havnet i en noget utraditionel forretning.

Alex har nemlig ikke bare selv skrevet, men også fået folk fra hele verden til at bidrage til sin bog.

Og faktisk gik Alex også et skridt videre. Der var nemlig så stor interesse for at være med, at han begyndte at bede folk om at betale for det, hvis de ville skrive noget til bogen.

– Efterhånden som det blev mere og mere populært at være med betalte folk mere og mere for at være med til at skrive, siger han.

Det er næppe alle der kan slippe afsted med at lade folk betale for at få lov til at arbejde, men når det lykkes er det jo dejligt…

Reklamer

10 kommentarer to “iPad-app: Sådan bliver din idé til en god forretning”

  1. jk Says:

    Det her er nok tæt på at være det ultimative i kapitalismens grimme fjæs…at bede folk om at betale for at få dem til at hjælpe sig.
    Tak for kaffe……!

  2. Emil Says:

    Er det her ikke bare endnu et påskud for at gøre reklame for Apple?

    Jeg læser mere om forretningsmodellen og arbejdsgangen med den kommende bog end jeg egentlig læser om App’en. Alligevel refererer overskriften og billedet til Apple…

    Kritiske jornalister søges…

  3. Søren H. Basse Says:

    Apps for alt og til alt!

    Netop fordi Apps markedet genererer penge og appellerer til kreativitet, er det åbenlyst for enhver, at udviklingen af APPS er et fremragende forretningskoncept.

    Det der endnu ikke er forstået er, at den succesfulde forretningsmodel for APPS kan bredes ud til at gælde alle former for erhvervsmæssig og forretningsmæssig udvikling og innovation.

    Det helt afgørende element i Apps konceptet er Apple´s villighed til at lade Apps udviklerne beholde broderparten af de indtægter som Apps salget genererer.
    Det er dog af lige så stor betydning, at Apple stiller en reguleret og garanteret markedsplads til rådighed for udviklerne.

    Det har jo i hele internettets levetid været muligt at formidle ”privat” udviklet software, men fordi sådanne programmer ikke havde en formaliseret forretningsmodel og platform, blev indtægterne begrænsede, og motivationen for at produktudvikle har derfor også kunnet ligge på et meget lille sted!

    Det der driver al menneskelig aktivitet og udvikling er enkeltindividets ønske om at optimere sine muligheder.
    Dette ønske kan komme til udtryk på mange måder, men som kapitalismens overlegenhed over alle andre samfundssystemer har vist, er den økonomiske faktor en yderst effektiv og dynamisk motivator!

    Apps konceptet er i virkeligheden et specifikt og forholdsvis primitivt eksempel på ”Et marked for ideer”, en dynamisk udvekslingsmekanisme som første gang blev publiceret i 1991 og som senest er blevet bragt i form af artiklen.
    http://videnskabeligindsigt.blogspot.com/2011/02/en-enkelt-algoritme-kan-redde-den.html

    Grunden til at erhvervsledere, udviklere og politikere hidtil ikke har fået øjnene op for perspektiverne ved ”Et marked for Ideer” (det generelle og almengjorte marked for APPS!) må formodes at være, at man godt nok taler om ”Informationssamfund”, ”Vidensamfund” og ”Ide samfund”, men mentalt hænger man fortsat fast i industrisamfunds normer og tanker.

    På trods af det faktum, at de firmaer, der de sidste 20 år har udviklet sig fra INGENTING til VERDENS STØRSTE, alle har haft koncepter hvor mange – milliarder – små indtægter med lav profitmargin giver større samlede indtægter, vækst og udvikling end få salg med meget stor profitmargin (oftest på basis af ejerskab af patenter), så er man fortsat ikke villige til at slippe kreativiteten fri gennem at dele indtægterne fra medarbejdernes kreativitet, med de kreative medarbejdere.

    Lige som software udvikling uden indtægter og markedsmekanismer har haft beskeden succes, medens APPS og den formaliserede “Apps store” markedsplads har ført til eksplosiv vækst hvad angår såvel indtægter som kreativitet, har ide udvikling i industrisamfunds regi haft begrænset succes.

    Når de kreative individer i fremtiden bliver honoreret i forhold til de indtægter som deres ideer genererer, vil hele samfundet kunne udvikle sig lige så konstruktivt og eksplosivt som APPS markedet!

  4. Anders Høeg Nissen Says:

    Nej, det er ikke et påskud for at gøre reklame for Apple. Det får vi intet ud af.

    Til gengæld viser statistikkerne, at I brugere klikker på alt hvad der står iPad og iPhone og Facebook i – så kan vi klemme de ord ind i en overskrift, så gør vi det, i håbet om også at kunne friste med (lidt) mere seriøse artikler på sitet når I først er kommet herind.

    Men jo, det er et ondt og dårligt feedback-loop, som både brugere og journalister bærer fælles ansvar for…

  5. jk Says:

    Citat fra Søren “Det der driver al menneskelig aktivitet og udvikling er enkeltindividets ønske om at optimere sine muligheder.
    Dette ønske kan komme til udtryk på mange måder, men som kapitalismens overlegenhed over alle andre samfundssystemer har vist, er den økonomiske faktor en yderst effektiv og dynamisk motivator!”

    Hvad der driver mennesket er i høj grad noget, der bestemmes ud fra det enkelte individs situation og miljø og ikke kun ussel mammon.

    Kapitalismen er ikke alle andre samfundssystemer overlegent, specielt ikke målt i menneskelig og miljømæssig målestok. At konkludere kapitalismens påståede overlegenhed som samfundsform er klart overestimeret. Socialismen og kommunismen fejlede blot….først, men vent bare til fx. når kapitalismens reelle pyramidespil, den umenneskelige griskhed og udnyttelse af alt og alle og de medfølgende miljømæssige og økologiske katastrofer går op for masserne….

    At apps-ideen har ført til værdier er helt fint…..men det er jo ikke princippet for udviklingen af bogen…her betaler biddragsyderne for at få lov til at yde…..det er jo nærmest omvendt apps-tankegang.

  6. AH Says:

    DR er gør da ellers alt for at reklamere for Apple, bl.a også med den meget tendentiøse So ein Ding, som jeg og flere af mine venner er holdt op med at se af samme årsag.

    Det er da iøvrigt totalt ukritisk at bruge de overskrifter, bare for at tækkes folk.

  7. Leon Says:

    Det er rigtigt at en dygtig tekniker ikke nødvendigvis er god til at drive en forretning, og man må da sige at hvis han kan få folk til ligefrem at betale for at være medforfattere, så er der noget der tyder på at HAN er en dygtig forretningsmand…
    Spørgsmålet er så bare hvor meget han egentlig har fået for at andre kunne skrive i hans bog, og om det i det hele taget ikke bare er et mediestunt…

  8. Henrik Germanowitsch Says:

    @Anders som skriver: Til gengæld viser statistikkerne, at I brugere klikker på alt hvad der står iPad og iPhone og Facebook i – så kan vi klemme de ord ind i en overskrift, så gør vi det,….

    Er det seriøst? Er det seriøst at lokke kunder ind i biksen med ord som “Google” “iPad” “Apple” blot fordi det er hype emner p.t.
    Hvorfor ikke ændre overskriften til “Se Medina nøgen udtale Sådan bliver din idé til en god forretning” Det kunne måske også generere nogle klik til dine seriøse artikler, Anders.

  9. Jonas Led Says:

    Hej Anders

    At bebrejde brugeren at klikke de forkerte steder er som at slå en gæst over fingrene, når han tager et stykke fra den slikskål, man lige har rakt ham.

    Forsvaret for vildledende overskrifter er tyndt. Det er journalister og deres redaktører, som sidder og bestemmer rubrikker, og det gør I ud fra de kriterier, som I selv beslutter at følge. Og det er entydigt redaktionens opgave at vælge dækkende rubrikker. At vælge rubrikker ud fra, hvad brugeren klikker på, er et skråplan I selv vælger. Den yderste konsekvens er, at der står ‘Pik og patter’ i enhver overskrift, lige meget om den handler om krig, politik eller sport.

    Du har selvfølgelig ret i, at der er et samspil mellem bruger og medie, men ansvaret må entydigt ligge hos mediet, fordi det er mediet, som kan gøre noget anderledes. Det kan man ikke kræve af en vagt defineret gruppe som ‘brugerne’.

    Selvfølgelig kan I lave gode overskrifter til seriøse artikler! Det her er den nemme, kortsigtede løsning!

    🙂

  10. Anders Høeg Nissen Says:

    Jeg erklærer mig hermed skyldig i at have været en kommentar-trold 🙂

    SelvFØLgelig er det – primært – vores ansvar at lave gode, seriøse artikler med anstændige rubrikker.

    Jeg ved ikke om jeg accepterer din analogi med gæsten og slikskålen. For mig er der nok snarere tale om, at supermarkeder laver flere og mere indbydende hylder med slik og søde sager hvis kunderne snupper mest af det, og de tjener flest penge dér? Men lad nu analogierne ligge.

    Grundlæggende er jeg jo enig med dig og med Henrik G og Leon (og i mindre grad AH). Omvendt har der været flere kommentarer her end på nogen anden artikel i mands minde – og det er vel bla. fordi overskriften på dr.dk-forsiden har lokket flere herind, med sit iPad-billede?

    Jeg siger det bare… 🙂


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: