Velkommen til det evige liv – eller?

VIDEO: Se videnskabsjournalist Lone Frank og vært på Harddisken Henrik Føhns diskutere futuristen Ray Kurzweil i Deadline.

“Jeg har en masse materiale om min far – fotos, lydoptagelser, film, hans breve. Han var en berømt musiker. Og jeg kan også få fat i hans DNA på hans gravsted. I fremtiden kan vi genskabe en ægte person som kunstig intelligens i virtual reality baseret på den information, vi har om den person. Det er faktisk ikke særlig svært, at lave en overbevisende kopi,” siger Ray Kurzweil.

Han er en af de fremmeste – men også mest kontroversielle forskere indenfor feltet kunstig intelligens og forfatter til flere bøger om den teknologiske udvikling. Blandt andet “The Singularity Is Near“, hvor han forudsiger, at maskinerne vil være mere intelligente end mennesker i år 2045. Det har skabt en hel del debat – og ikke mindst skaber det voldsom debat, når han står frem og siger, at han vil genskabe sin afdøde far som kunstig intelligens.

Ray Kurzweils forældre er østrigske jøder, som flygtede til USA umiddelbart før anden verdenskrig. Hans far blev som nævnt tidligere en kendt musiker i USA. Og musikken spiller en stor rolle i den nu 62-årige Ray Kurzweils liv. Den første computer, han konstruerede i teenagealderen, kunne selv komponere musik. Senere har han opfundet den første sampler, der helt naturtro kan gengive et klaver. Og han spiller selv klassisk klaver. I interviews har han givet udtryk for, at han gerne vil spille klaver sammen med sin far, når han har genskabt ham som kunstig intelligens.

Men en kopi er vel ikke Ray Kurzweils rigtige far? Er det ikke bare blændværk?

”Folk siger til mig, det er jo ikke din far – og de har ret, men hvis han havde levet i dag, så ville han være 98 og en helt anden person, end da han døde i 1970. Målet er, at genskabe ham så tæt på min far, som han var, så jeg bliver overbevist om, at det faktisk er ham. I fremtiden vil vi have kunstig intelligens, der kan skabe nye mennesker, men vi vil også kunne bringe mennesker – der ikke er her mere – tilbage. Og det tror jeg mange vil gøre, selvom det vil være en kopi.”

En kommentar to “Velkommen til det evige liv – eller?”

  1. Troels bergmann Says:

    Blot en tanke…
    Hvad bliver der af ens facebookprofil når man dør?
    Er der nogen der holder øje med den slags ?
    Der må da være mange eksempler på dette.
    Jeg har ikke googlet emnet så jeg beklager hvis det allerede
    er vendt..
    Tkb


Skriv et svar

