"Vi skal lave medier til fingeren"


– Det bliver fingeren der styrer.

Det sagde norske VG’s chefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen på en tabletkonference idag, om de nyhedsmedier der skal udvikles til tablets som iPad, Xoom og Galaxy.

Nogle aviser taler til intellektet med længere artikler og analyser. Andre taler til hjertet, maven og følelserne med korte bidder og masser af billeder.

– Tabletmedierne skal tale til fingeren, med interaktive features og dynamisk navigation, siger Torry Pedersen.

Både indhold og penge

De berøringsfølsomme skærme skal være med til at gøre brugerne villige til at betale for indholdet, fordi det giver noget andet og mere end det de kan finde gratis på nettet.

Det gælder i øvrigt også anoncerne, siger han.

På VG har de til deres iPad-udgave lavet særaftaler med bla Nordea og BMW de første ti uger, hvor der bliver lagt mange kræfter i at lave interaktive reklamer.

Det sker bla også fordi brugerne har vist sig mere villige til at benytte reklameindholdet på avisens tablet-app og fordi de ganske enkelt bruger mere tid dér – ca 12 min på tablet-app mod 7 min på browserbaseret adgang til netavisen.

– Nordjyske’s iPad-app er et godt eksempel på at det kan lykkes, mener Torry.

Interaktivitet tager tid

Tidligere på dagen fremviste Sune Lundby Møller fra Nordjyske eksempler fra tabletavisen Inside, der udkommer to gange om ugen.

Der var bla en krop man kunne udsætte for doser af radioaktivitet og se virkningen, interaktive kort over piratangreb på danske skibe, og en slags enarmet tyveknægt som på snurrende hjul viste tekst- og lydklip fra en artikel om den økonomiske krises effekt i Las Vegas.

– Vi har lært at det rent praktisk er bedst hvis koden bag de interaktive features kan genbruges, men vi får rigtig god feedback fra vores brugere når vi eksperimenterer, sagde Sune Møller.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: