Han puster iværksætterånd i trætte direktører

Hør udsendelse

“Alt for mange direktører i store virksomheder sidder og kigger misundeligt på den succesrige kældervirksomhed på den anden side af gaden, fordi den er meget bedre til hurtigt at lancere nye produkter med succes,” siger Henrik Werdelin.

Han er dansker i New York med nystartet virksomhed, der skal hjælpe garvede amerikanske direktører med at genfinde iværksætterånden i deres store, hæderkronede virksomheder.

“I Prehype går vi ind i en stor virksomhed og finder en såkaldt introprenør, altså en person, der har det dna, man normalt finder i en start-up virksomhed. Og så hjælper vi den person med at bygge en start-up virksomhed indenfor rammerne af den store virksomhed,” fortæller Henrik Werdelin, der selv har flere start-up eventyr på sit cv.

Senest var han med i Hot Potato i New York, der blev solgt til Facebook, og nu er en del af deres geolokationstjeneste Places. Før det boede han i London, hvor han var ansat hos Joost og før det blandt andet udviklede digitale koncepter for MTV, hvor han blev ansat som purung journalist, der i Danmark havde lavet et cd-rom magasin for ungdomsbladet Chili.


Inspiration fra Google

Start-up virksomheder handler om lynhurtig innovation. Her er der ikke langt fra ide til handling. Det er der til gengæld i store, gamle virksomheder. Her er man ofte kørt lidt træt i den daglige trummerum, og der vokser ikke rigtig nye ideer ud af mange timer i mødelokalet. Der skal noget andet til.

Henrik Werdelin er blandt andet inspireret af Google, hvor medarbejderne får råderet over 20 procent af deres arbejdstid, så de kan kaste sig over deres egne projekter. Det har født Gmail og Orkut – Google sociale netværk – og mange andre ting.


Innovation med sikkerhedsnet

Prehype får henvendelser fra både direktører og folk længere ned i hierakiet i de store virksomheder. Direktøren vil have hurtig innovation, men stadig bevare kontrollen. Den ansatte vil prøve iværksætterideen af uden at riskere sit faste job og det økonomiske sikkerhedsnet.

“Vi bygger virksomheden op som sideprojekt. Hvis vi rammer vores mål, så sælger vi virksomheden tilbage til den store virksomhed. Hvis vi ikke rammer målet, så får de den gratis,” siger Henrik Werdelin.

Den ansatte sidder i starten hos Prehype, men som projektet udvikler sig, så flytter virksomheden ud for sig selv eller tilbage i en selvstændig afdeling i moderfirmaet.


Det tager 100 dage

“Vi giver os selv 100 dage til at skabe den her virksomhed. Det er godt med en deadline, så tvinger vi os selv til at bygge hurtigt. Vi finder på en kerneting til brugerne, og hvis det virker, så bygger vi derfra.”

Prehype hjælper med at forny lidt ældre produkter, fx et gammelt website. Det kan også være et nyt produkt, der mangler lidt drivkraft. Eller det kan være ønsket om at skabe helt ny innovation i konkurrence med kældervirksomheden på den anden side af gaden.

“Jeg tror en af de ting, der ikke fungerer i store virksomheder, er, at folk ikke bliver kompenseret for at arbejde endnu hårdere for at skabe noget nyt. Prehype får en bonus for at skabe en succes, og vi giver en del af den bonus til den medarbejder, der deltager i projektet med sin ide. Så vedkommende får også en del af gevinsten.”


Men hvorfor New York?

“Fordi her er mange start-ups, men her er også mange gamle virksomheder, der har brug for at lave ny digital innovation. Det hjælper vi dem med. Og rent privat er det jo en af de fedeste byer i ,” griner Henrik Werdelin, som også rådgiver danske start-ups i venturevirksomheden Sunstone Capital.

Hør hele interviewet med Henrik Werdelin (20 minutter)

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: