Småkagerne på din harddisk

Du ved det måske ikke, men din computer er fuld af småkager. Hver gang du besøger en hjemmeside, så lægger den snesevis af  såkaldte cookies på din computer, så den kan kende dig, når du kommer igen.

De fleste cookies er ufarlige og hjælper blot til at turen på nettet kører lidt mere glat. Problemet er, at vi som netbrugere ikke ved hvilke småkager, der bor i vores computer, og hvad de laver der. Det skal et nyt EU-direktiv rette op på.

IT og Telestyrelsen står for implementeringen af direktivet i Danmark.

Derfor har styrelsen lavet en bekendtgørelse, som er sendt i høring hos en lang række organisationer, virksomheder, konsulenter og advokater, der senest 1. april skal komme med bud på, hvordan man gør “bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr” til dansk lov, der kan træde i kraft den 25. maj.Og det skal vel at mærke være regler som giver mindst mulig gene for internetmedierne og brugerne ude foran computerne.

“Det her er måske den vigtigste sag i netverdenen lige nu,” siger direktør Morten Helveg Petersen fra FDIM – foreningen for danske internetmedier.

Småkagerne har altid været der
Cookies har nemlig altid været en integreret del af world wide web. En cookie er en lille stump tekst, der lægger sig på din computer, når du besøger bestemte hjemmesider. Sådan har det faktisk været siden de første webbrowsere i 1994, fordi man ville understøtte e-handel. Småkagerne er med andre ord så integreret i hele den måde, world wide web fungerer på, at man ikke bare kan smide alle småkagerne ud.

De fleste cookies er som nævnt ganske ufarlige stykker tekst, der hjælper til en bedre brugeroplevelse på nettet. Når vi fx besøger DMI, bliver vi spurgt hvilken del af landet, vi ønsker en vejrudsigt for? Når vi har valgt, så lægger DMI en cookie på vores computer. Cookien husker vores valg af landsdel, så vi bliver sendt direkte til den relevante vejrudsigt næste gang, vi logger på DMI.

De mange annoncenetværk på world wide web bruger også cookies til at kortlægge vores færden, så annoncørerne kan ramme vores interesser mere præcist. Den service er der ikke udelt begejstring for, hvilket EU direktivet om cookies er udtryk for.

Vi skal have kontrol over småkagerne
Vi skal som brugere have kontrol over, hvad de mange cookies gør, hvem og hvorfor de sender oplysninger tilbage til forskellige nettjenester.

Kontorchef i IT og Telestyrelsen Kresten Bay fortæller, at brugerne skal kunne “afslå samtykke” eller “tilbagekalde samtykke”, når de nye regler træder i kraft. Det vil sige, at når vi først er informeret om cookies, så skal vi også kunne takke ja eller nej til dem.

Skrækscenariet for FDIM direktør Morten Helveg Petersen er, at netsurferne ender i en situation, hvor vi i én uendelighed skal takke ja og nej til cookies fra de hjemmesider, vi besøger, hvilket i praksis vil gøre nettet ubrugeligt i den form, det har i dag.

Det er en bekymring, som IT og Telestyrelsen deler. Derfor er bekendtgørelsen nu sendt i høring, så netbranchen selv kan komme med bud på regler, der ikke spænder ben for hverken netbranchen eller brugerne.

“Vi ønsker en løsning, der er brugervenlig og effektiv indenfor de givne rammer. En løsning som samtidig giver brugerne tryghed og kontrol over hvad, der bliver lagtret på deres maskiner, uden at det ødelægger netbranchens muligheder for stadig at kunne trives og skabe vækst”, siger kontorchef Kresten Bay.

20 kommentarer to “Småkagerne på din harddisk”

  1. Ole Gregersen Says:

    Hej på Harddisken.

    Jeg synes jeres indslag om cookies er den mest ikke-udsendelse i nogen sinde har lavet. Jeg arbejder selv idag med e-handel og online markedsføring og jeg synes. Alligevel synes jeg hele det indslag var som katten om den varme grød: Der er ikke rigtigt noget at fortælle og det vedkommer ikke rigtigt de fleste af os direkte – endnu. Burde man ikke have ventet lidt til loven var trådt mere i kraft og havde haft indvirkning?
    Kunne I ikke for sjov have spurgt nogle levende brugere, hvordan de forholder sig til cookies?
    I siger selv at man ikke skal råbe ulv, fordi det oftest ikke er et særligt stort problem med cookies – men samtidigt er det lidt det I gør.
    Jeg synes der har været bedre udsendelser – den her går ikke over i historien…
    (Just my 5 cents)

  2. Ole Gregersen Says:

    Ok, det er sent (relativt), undskyld alle de halve sætninger ovenfor – men meningen trænger nok alligevel igennem…

  3. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Ole

    Tak for dine input.

    Jeg vil dog overlade det til Henrik Føhns at svare direkte, fordi han stod bag temaet – og da han netop er draget på reportagetur, så kan der gå et par dage… Bare så du ved at vi ikke forsøger at tie kritikken ihjel 🙂

    Mange hilsener,
    Anders

  4. Henrik Jakobsen Says:

    Handler det ikke blot om at indføre den vane som forbruger, at slette de lagrede cookies regelmæssigt fra sin computer hvis man ikke lide dem?

  5. kenta Says:

    God aften folkens.Sig mig lige.Findes der ikke så mange små snedige programmer, som kan fjerne alle disse cookies.Jeg mener (næsten) bestemt, at man kan downloade sådan et program ganske gratis.Skulle det ikke løse problemet, eller er det bare mig der er lidt “tabt” her??

  6. Michael Says:

    Alt hvad der hedder affiliatemarkedsføring på nettet er cookiebaseret.. og vi snakker milliarder af dollars årligt..

  7. one rex Says:

    småkagerne vil måske få en anden form, for bag det hele sidder mere eller mindre grådige og VIL bare bruge ‘der dinge’ til …tja. dem selv. Det er jo en undersøgelsesform, for at få $£ m.m. Busy Buizz.Egentlig ikke noget alm. M/K’ere har brug for. Kun få har brug for det, til at tjene penge, hvis de så ville betale for at få deres kager sat på, så var det reel snak, indtil nu har det bare været naturligt for dem at snage i folks efterladenskaber, KUN for £££$$$. vi andre alm, kan være fuldstændig ligeglade, så der er bare tale om deres fordele der forsvinder, og vi andre kan jo igen ved xemplet DMI taste om! REN EGOISME

  8. T Larsen Says:

    Spørgsmålet og målet må være hvad er ejendomsretten til det elektroniske udstyr jeg ejer er det mit eller er det ikke mit.

    Det er ikke spor mere omklamrende når TV sender reklamer i min stue og “lyden automatisk skrues op” fiktivt lavet af reklamefirmaet.

    Hvad ret har de til at forhøje lyden i min stue bevist uden mit tilsagn ! [til dem der ikke vidste det så gøres det teknisk bevist af reklamefirmaerne] et spark til bevistheden …der råbes nu om reklamen….der snages og omklamres over alt i den elektroniske verden. Bevist.

  9. Finn Johansen Says:

    Hvor svært ka’ det være?

    Hvis man kan finde ud af at gå på netbank, burde man også kunne finde ud af, hvordan man sletter cookies på sin PC.

  10. Kenneth Says:

    Hej Henrik

    Jeg synes at hele diskussionen om cockies er meget unuanceret. Der er nogle der misbruger det eller bruger det på grænsen af loven, men de fleste online butikker bruger det især til at sikre kunden.

    Man må ikke glemme at det at identificere en kunde i en online shop ikke kun er et spørgsmål om at kunne bruge en cockie til at placere målrettet markedsføring ud fra denne identifikation – men også at sikre kunder mod midbrug af deres identitet – eller at kunne vende tilbage og fortsætte et køb næste dag.

    Ved at sætte en cockie kan man teknisk identificere “den samme PC” over en periode og deved sikre at det netop er den samme PC – og ermed den samme kunde. Ved at gemme denne tilknytning på kundens PC kan man netop sikre at kunden selv har indflydelse på hvornår disse data er tilgængelig og hvornår ikke.

    Man kan sætte en cockies levetid til et par dage eller flere år. Jeg synes at det ville være mere oplagt at diskutere hvor lang tid man i en online shop må anvende den samme cockie og dermed i hvor lang tid man må “overvåge” den samme PC kontinuerlig.

    Jeg savner lidt faglig seriøsitet både i politikken og medierne hvad dette emne angår.

  11. ap Says:

    Forstår ikke frygten for cookies. Hold nu op. Man har længe kunnet slå cookies fra i browsere eller slå til de skal godkendes. Cookies sender ikke nogen informationer. De bruges blot til at huske dig.

    Latterligt at nogle liige har hørt om cookies og nu er de så skide farlige.

  12. Peter Hansen Says:

    Jeg synes Harddiskens readaktion skal spørge DRs web redaktion hvorfor DRs website skal sætte så mange cookies fra websites, der ikke er DR.
    Jeg har lige checket, og der forsøges at blive sat 6 cookies fra 2 firmaer : gadk.hit.gemius.pl og adservinginternational.com – ad på engelsk betyder reklame, betyder det at DR opsamler oplysninger, der kan bruges til reklameformål ?
    De fleste brugere bør – efter min mening – blokere for alle cookies, der ikke hidrører fra det site, man besøger (såkaldte 3. parts cookies).

  13. Pete Says:

    cookies er IKKE et problem.

    En webside kan kun se sine egen cookies. De kan dermed ikke bruges til andet end at se at den samme computer er tilbage på siden.

    Der findes allerede skræmmekampagner nok, som gør at folk der ikke er så computererfarne næsten ikke tør bruge internettet. Det er alt for overdrevet, og skaber fuldstændig unødvendig frygt hos folk.

    Det vil være en kæmpe fejl hvis det bliver lavet, så man skal svare ja eller nej, hver gang en cookie skal gemmes.

    Det hjælper på ingen måde på nogen sikkerhed. Det vil kun gøre det mere besværligt at browse internettet, helt uden nogen tilføjet fordel.

    Det er lidt som da windows besluttede at man nu skulle spørges, hver gang man køre en exe fil, om man nu er sikker på at man vil køre den. Den slags gør at man bliver vant til at man bare skal svare ja konstant når man laver noget, og man ender med bare at klikke ja uden at se hvad man svarer ja til. Og så er det netop at man ender med at svare ja til noget man ikke skulle have svaret ja til.

    Drop nu latterlige skræmmekampagner som denne, når der absolutet intet er at være skræmt over, og det udelukkende vil ende med at gøre vores netbrug mere besværligt, uden noget positivt resultat.

  14. Bjarne Hansen Says:

    Det var en ganske udemærket udsendelse, der gjorde det nemt for mig at forklare familien hvorfor deres log-on´s ikke er der automatisk, når jeg har serviceret deres PC´ere. Jeg sletter jævnligt Cookies på vores 4 PC´ere, og så bliver familien sure på mig fordi det tvinger dem til at bruge hovedet og huske deres Brugernavne og Passwords.
    Men med denne udsendelse, er tingene blevet sat på plads, tak for det.
    Jeg er skide træt af den Cookie-Tzunami man bliver udsat for, bare man surfer lidt rundt på de forskellige nyhedssider.
    God ide med en regulering.

  15. Henrik Says:

    Er det ikke rigtigt at man kan fjerne en masse af sine cookies ved at gå ind i “funktioner” og så bede maskineriet om at slette forskellige – til dels selvvalgte – cookies?
    mvh
    Henrik

  16. Søren Rasmussen Says:

    Kære Harddisken

    jeg har en mistanke omkring cookies og bestilling af flyrejser! Jeg har netop bestilt en flybillet til Istanbul med Turkish Arilines. Jeg fandt prisen torsdag morgen, ca 1700 (billigt), men jeg bestilte ikke fordi jeg manglede et par informationer fra arbejdet. Om aftenen kastede mig over det igen og nu er prisen sørme 1850. Telefonen ringede og det gik en times tid inden jeg kunne vende tilbage og nu var prisen 2050, stadigvæk billigt men….Det lugter langt væk af en cookie der holder øje med din trafik på deres hjemmeside

    Jeg har den samme mistanke med andre flyselskaber, så jeg plejer at være meget forberedt inden jeg begynder at søge, men denne gang kostede de altså små 300 kr.

    Er der paranoia eller har jeg fat i noget?

    Hej Søren

  17. Peter Hansen Says:

    Jeg har tidligere spurgt om, hvorfor DR selv sætter så mange cookies fra websites, der ikke er DR, men har ikke modtaget svar. DR forsøger at sætte cookies fra bl.a. adservinginternational.com. Jeg vil gerne opfordre til at DR ikke benytter sig af fremmede cookies og iøvrigt lader være med at indlejre indhold fra fremmede websites – hvorfor skal f.eks. Facebook have at vide hver gang, der er nogen der besøger en side fra DR ?
    Privacyregler er (for)bruger-beskyttelse, ikke beskyttelse af reklamefinansiering. De nuværende regler omkring cookies er i virkeligheden for begrænsede og burde i stedet indeholde regler omkring ALLE metoder til indhentning/deling af data om brugerne – der findes altså andre metoder til tracking af brugere end cookies, f.eks. browserprofiling.

  18. Anders Høeg Nissen Says:

    Jeg tror du har fuldstændig ret. Derfor bruger jeg også altid Incognito Mode i min browser når jeg skal købe flybilletter og den slags…

  19. Anders Høeg Nissen Says:

    Du behøver ikke downloade noget. Din browser indeholder faktisk masser af muligheder for at styre den slags. Så det er bare at sætte flueben de rigtige steder 🙂

  20. Søren Iversen Says:

    Lidt sent, men nysgerrigheden fik mig faktisk ‘googlet’ herhen; så trods alt, søg e.g.: gemius site:dr.dk
    Det er såmænd en bestanddel af nyhederne
    Ak ja…


Skriv et svar

