Ny rapport: Virksomheder er forsigtigt optimistiske med sociale medier

Hvordan bruger de danske virksomheder tjenester som Twitter og Facebook, og får de noget ud af det?

SocialSemantic har i samarbejde med YouGov, Børsen og Zangenberg & Company taget pulsen på danske virksomheders brug af social medier og deres forventninger til brugen i de kommende år.

Cirka to tredjedele af de adspurgte knap 1300 virksomheder bruger dem, omend stadig forholdsvis sporadisk og uden den helt store strategi. De allerfleste forventer dog, at sociale tjenester og brugerinteraktion vil være en væsentlig faktor i firmaernes fremtid, især på områder som kommunikation, salg og marketing.

Til gengæld er mange mere skeptiske når det gælder virksomhedens brug af ting som Twitter og Facebook i ledelsen og firmaets interne kommunikation, og i forhold til personale- og HR-opgaver.

Kig selv nærmere på tallene

Rapporten – Social Media Factbook, som kan downloades og læses her – skriver ikke så meget om konkrete eksempler på hvad firmaerne gør, hvad der virker bedst eller hvilke firmaer der løfter opgaven mest kreativt.

Der er utvivlsomt også stor variation blandt dem der fx har svaret at ja, de bruger sociale medier.

Nogen giver den sikkert vældig meget gas og har gang i mashups, Twitter-feeds, aktive Facebook-sider og meget mere – andre måske bare en enkelt medarbejder med sporadiske tweets eller en Facebook ‘like-knap’ på forsiden af websitet.

Men rapporten giver et formodentlig et godt overordnet billede af de danske virksomheders engagement og ikke mindst forventningerne til en øget brug.

Advertisements

3 kommentarer to “Ny rapport: Virksomheder er forsigtigt optimistiske med sociale medier”

  1. Martin Launey Says:

    Hej Anders

    Jeg ville bare lige tilføje en lille note til det med konkrete eksempler og fortolkning.

    I forbindelse med udarbejdelsen og færdiggørelse af rapporten har flere eksperter bidraget med værdifuld feedback og fortolkninger. Vi har med vilje søgt at holde sådanne anbefalinger ude af denne rapport for at fastholde rapporten som en Factbook. Vi håber, at vi efterfølgende får lov til at udgive og præsentere disse perspektiver – således, at de kan komme rapportens læsere til gavn.

    I den forbindelse vil der også komme gode eksempler og cases som læserne kan se nærmere på.

    Tak for et fedt program 😉

    God weekend

    Martin
    SocialSemantic

  2. Hypnotisør Says:

    Jeg syndes der sker mest på de små virksomheders facebook profiler men generelt er der ikke så meget gang i den ser flere fra usa osv. der gør en del mere ud af det f.eks riftgame.com bruger deres facebook rigtig meget til at kommunikere med deres fans

  3. Allan Jensen Says:

    Jeg mener også det er vanskeligere end som så at være på de sociale medier, som virksomhed. Mange opretter bare en side og så kan de lige som sige de er på Facebook bla. Men en død Facebook side giver altså ikke meget værdi. Så der skal allokeres tid og resourcer til projektet, men så mener jeg tilgengæld også, der er meget at hente på de sociale medier. Vi kan jo ikke komme uden om at man kan nå mange potentielle kunder den vej rundt. Jeg kan eksempelvis godt lide Telia og DFDS Seaways brug af Facebook blandt andet.

    /Allan


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: