Milliarder til Facebook

To millarder dollar. Altså 11,4 milliarder danske kroner. Så mange penge rejser Facebook i sin nyeste investeringsrunde. Og dermed vil markedsværdien af verdens førende sociale nettjeneste være oppe på 50 milliarder dollar – 280 milliarder danske kroner svarende til cirka ti storebæltsbroer.

Oplever vi en investeringsboble som for ti år siden, hvor dotcom boblede eksploderede og sendte den amerikanske teknologibørs Nasdaq til tælling i løbet af ganske kort tid?

Nej, mener direktør for teknologiforlaget Libris, Jesper Bove-Nielsen, der har skrevet flere bøger om e-handel og selv deltog i dotcom-netværket First Tuesday i slutningen af 90erne og starten af 00erne. Det var en global bevægelse, hvor gode ideer og penge mødtes den første tirsdag i hver måned.

“Problemet var, at investorerne ikke altid forstod, hvad det var for en teknologi, iværksætterne talte om. Forventningerne til indtjening blev skruet for højt op. Som Bill Gates har sagt, så overvurderede vi internettet i et to-årigt perspektiv, men undervurderede det i et ti-årigt perspektiv,” siger Jesper Bove-Nielsen til Harddisken.

Dotcom var en finansiel boble. Teknologien forsvandt ikke. Den skulle bare modnes. Mange af den tids teknologier er her stadig, såsom video på nettet eller sociale netværkstjenester.

FACEBOOK ER IKKE EN BOBLE

Og her kommer vi tilbage til Facebook. Den amerikanske business angel David S. Rose mener, at vi er nået til det punkt, hvor man skal vise, hvordan man tjener penge på at være en netværkstjeneste med millioner af brugere. I Facebooks tilfælde over 500 millioner mennesker over hele verden.

“Hvis dine brugere betaler én dollar eller 50 cent eller mindre for din service, så skal du have mange millioner brugere – gerne internationalt. I gamle dage kunne du slippe afsted med én millioner brugere, der betalte 1.000 dollar hver. Den går ikke længere,” siger investoren fra New York til Harddisken.

Ifølge den amerikanske avis The Wall Street Journal, så havde Facebook indtægter for 777 millioner dollar i 2009. Beløbet forventes at være to milliarder dollar i 2010. Tal som Facebook ikke vil kommentere. Men Mark Zuckerberg og co. tjener penge i modsætning til mange af fortidens dotcom virksomheder.

HVORDAN TJENER FACEBOOK PENGE?

Men hvad tjener Facebook sine penge på? Ifølge journalisten David Kirkpatrick, forfatter til bogen “The Facebook Effect”, kommer pengene fra tre ting: annoncesalg til store annoncører, små annoncer til private og salg af credits. Credits er Facebooks interne valuta, som bruges i spil som Farmville og Mafia Wars, der begge er kæmpe hits for firmaet Zynga, som har oplevet en enorm vækst som følge af facebookbrugernes lyst til såkaldt casual gaming – altså små uforpligtende hyggespil. Zynga er et selvstændigt firma, der laver spillene til Facebook.

Den nye investeringsrunde bliver styret af Wall Street investeringsbanken Goldman Sachs, der selv investerer 500 millioner dollar sammen med den russiske investeringsfold Digital Sky Tecnologies. Derudover rejser Goldman Sachs yderligere 1,5 miliard dollar fra andre investorer i bankens netværk, der hver især skal investere minimum to millioner dollar, hvilket der ifølge Wall Street Journal er meget stor interesse for.

Når runden er overstået, vil Goldman Sachs eje 0,8 procent af Facebook. Digital Sky Technologies har tidligere skudt penge i Facebook og kommer nu til at eje 10 procent af virksomheden.

0,8 procent lyder ikke af meget, men flere analytikere peger på, at denne investeringsrunde peger på, at Facebook til næste år vil gå på børsen, og at Goldman Sachs kommer til at styre denne børsintroduction, der vil være en særdeles lukrativ forretning for investeringsbanken.

HVAD BRUGER MAN TO MIA. DOLLAR TIL?

Men hvad skal Facebook bruge pengene til?

David Kirckpatrick udtaler til NPR (amerikanske National Public Radio), at pengene skal bruges til udvikle nye produkter og services og til at købe nye mindre og innovative teknologivirksomheder, så Facebook kan blive endnu bedre til at konkurrere med Google og Apple om at tilbyde verdens internetbrugere de bedste produkter.

Og i modsætning til dotcom tiden, så går pengene ikke til grådige finansfolk, men til en langsigtet udvikling af Facebook, der i sin korte levetid har sagt nej til mange store tilbud, som kunne have gjort den nu 26-årige Mark Zuckerberg til verdens rigeste “efterlønner”.

Reklamer

2 kommentarer to “Milliarder til Facebook”

  1. Kim Bach Says:

    Facebook er UHYGGELIGT dygtige.

    jeg prøvede at køre en reklamekampagne på facebook i foråret 2010, jeg kørte den i 24-timer, det kostede mig godt 500 kr. fik 21 kliks, 400.000+ visninger og nåede, potientielt, 2,1 millioner (lavede den for alle i Danmark). Det tog mig ca. 5 minutter at lave den kampagne.

    Boble ja, men det er IKKE facebook der er boblen, men facebook driver en ny boble som forhåbentlig bliver punkteret fordi facebook til enhver tid kan matche en konkurrent.

  2. Tweets that mention Milliarder til Facebook « Harddisken -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Henrik Fohns. Henrik Fohns said: Ny blogpost: Milliarder til Facebook – er det ny boble eller sund investering? http://bit.ly/gMit69 […]


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: