Show, don't tell

Et billede siger mere end tusind ord, lyder den gamle kliché.

Men en interaktiv visualisering er billede med bonus, og så er der for alvor gang i informationerne. Derfor er nye måder at præsentere information og store datamængder på en vigtig disciplin indenfor såkaldt datajournalistik.

Datajournalistik er en måde at skabe og producere historier, hvor både programmører, designere, matematikere og journalister arbejder sammen om at gøre uoverskuelige mængder af information om verden til afslørende og oplysende viden.

Det kan fx være Ekstrabladets krimikort hvor politiets døgnrapporter bliver overskueligt vist på et Google-kort eller det kan være historier om farligt affald der bliver til fordi journalisterne graver sig ned i offentlige databasers oplysninger.

Der er mange af datajournalistikkens visualiseringer der netop benytter sig af kort man som læser kan klikke sig rundt i, men der er mange andre måder at gøre tingene på.

Visualiserings-dronningen

På New York Times har man en hel afdeling ansat til at lave grafik, grafer og visualiseringer, og her står den uofficielle dronning Amanda Cox bag mange af de bedste eksempler.

Det kan handle om alt fra baseball-kastere til USA’s budgetunderskud, men uanset stoffet handler det om at gøre vanskeligt tilgængelige data til at forstå for læserne – og meget gerne med interaktivitet, så man selv kan manipulere med data og visning så det giver mest mening for én selv.

Det kan fx være grafen hvor man kan se hvordan forskellige befolkningsgrupper i USA er ramt meget forskellig af arbejdsløshed. Man kan tjekke hvor mange af ens egen demografiske gruppe som er arbejdsløse, og sammenligne med alle de andre grupper – sorte/hvide, unge/gamle, etc.

Der ligger meget arbejde i at gøre visualiseringerne forståelige og brugbare, og der er masser af eksempler på at det ikke lykkes.

Hvis man er det mindste nysgerrig på grafer, diagrammer og store datamængder – og vil vide mere om både gode og dårlige eksempler på visualiseringer – skal man helt afgjort se webdokumentaren “Journalism in the age of data” fra Stanford University.

Her medvirker også Amanda Cox hvor hun fortæller mere blandt andet om overvejelserne bag visualiseringen af finanslovens prognoser for USA’s nationale husholdningsbudget.

LINKS:
Webdokumentar: “Journalism in the age of Data”
En oversigt over de fleste af New York Times mange fantastiske visualiseringer
Amanda Cox’ oplæg på New Media Days 2010
Datajournalistgruppen Hacks/Hackers
Leg selv med masser af datasæt og grafer i Google’s Public Data Explorer

Advertisements

En kommentar to “Show, don't tell”

  1. Esben Says:

    Et ret interessant værktøj til at lave interaktive datavisualiseringer med, er Tableau – http://www.tableausoftware.com/public/gallery – har kun selv leget overfladisk med det.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: