Udvidet virkelig i museet


For nogle uger siden opdagede jeg at en uafhængig kunstgruppe havde lavet deres eget virtuelle lag på en af Museum of Modern Art’s udstillinger.

Besøgende med smartphone og Layar-appen kunne downloade en række ekstra værker som kun kunne ses “igennem” mobilen, mens man bevægede sig rundt i salene.

Denne form for augmented reality – udvidet virkelighed – er især blevet sjov det seneste års tid, med netop Layar-appen som en populær port til det virtuelle univers.

Så da jeg i denne uge var i NY, var MOMA selvfølgelig første stop da jeg havde lidt fritid.

Mens jeg ventede i kø aktiverede jeg Layar og downloadede laget med udstillingen.

Allerede i lobbyen kunne jeg gennem mobilen se en virtuel udgave af scifi-forfatteren Bruce Sterling posere i et hjørne, som en slags digital skytsengel.

Til gengæld var det straks sværere at lokalisere de andre værker.

Jeg fandt hjørnet af et “maleri” på tredje sal i en af de permanente samlinger med Warhol og Johns, og en slags klippelandskab der fyldte det meste af designsalen.

Men det var så det.

Om det var fordi udstillingerne var “afmonteret” eller fordi det var svært at få den rette præcision på mobilen midt inde i museet, hvor GPS’en ikke gør megen nytte, det er svært at sige.

Derfor må jeg altså også indrømme, at jeg efter et kvarters tid hvor jeg var ham den irriterende der gik omkring på gallerierne og gloede på sin mobilskærm og stødte ind i andre, så gav jeg op.

Heldigvis er der jo også masse af fysiske værker på MOMA, der er værd at bruge tid på…

Skriv et svar

