Borgerkrig i cyberspace

"Vi lever i en cloud culture domineret af amerikanske teknologivirksomheder", siger den britiske forfatter Charles Leadbeater i ny bog

Hør udsendelsen

Kampen i medie- og teknologibranchen lige nu ligner mest borgerkrig i en fejlslagen stat med stammer og bander, der danner uhellige alliancer og bekæmper både venner og fjender.

Sådan beskriver den britiske forfatter og teknologitænker Charles Leadbeater situationen i den globale mediebranche, der i snart et årti har været i konstant krise. Han har netop skrevet bogen “Cloud Culture”, der kan downloades gratis.

“Det er meget forvirrende, men vi har tre store krige lige nu,” siger han.

Der er krigen mellem de gamle medier. De slås om et marked, der bliver mindre og mindre. Det er en hård kamp, hvor de alle mister opmærksomhed og penge. Færre folk interesserer sig for de gamle avishuse, og det giver lavere indtjening.

Tre krige
Der er krigen mellem gamle og nye medier. Tag for eksempel krigen mellem forlæggerne på den ene side og Sony eller Amazon på den anden side. Vi er i en overgangsfase fra gamle til nye medier – fra papir til elektronik . Producenterne af e-bogslæsere vil gerne snuppe markedet fra de gamle papirbogsforlag. Så spørgsmålet er, hvem kommer til at kontrollere overgangen fra papir til elektronik. De gamle forlag eller Sony eller Amazon eller Apple?

Og der er krigen mellem de nye medier. Den kan være svær at forstå, fordi den ofte bliver formuleret som protokoller og softwarestandarder. Men det handler om Google mod Apple på smartphones og tablet computere og indholdet til dem. Det handler også om Google mod Facebook i kampen om, hvordan vi bruger nettet. Bliver Facebook eller Google vores sociale intelligens i fremtiden? Og så er der kampen om e-bøgerne. Vinder Sonys e-reader format over Amazons Kindle, eller løber Apples iBooks med det hele?

Betal med privatliv
“Magten flytter sig fra de gamle medier, der tidligere kontrollerede indholdet og ophavsretten, men nu kan de ikke engagere brugerne på samme måde som de nye medievirksomheder. Publikum flytter sig, fordi de tænker på en anden måde og vil have nye aktiviteter tilbudt, som de gamle medier ikke mestrer,” mener Charles Leadbeater.

Hvis vi skal have adgang til alle disse nye tilbud, så behøver det ikke at være med pengepungen. Man kan købe e-bøger, musik, software og film for penge, men både Google og Facebook vil hellere have snabelen ned i vores personlige oplysninger end i vores kreditkort. På langt sigt har viden om vores adfærd, interesserer og sociale relationer større værdi for annoncører end cool cash her og nu.

“Der foregår en handel med kontrol og personlig information som betaling for bedre service. Vil vi virkelig lave den udveksling, og er vi fortrolige med, hvad vi reelt betaler for bedre service og et større udvalg”, spørger Charles Leadbeater.

HØR INDSLAG I FORLÆNGET VERSION: Charles Leadbeater

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: