Båndet er ikke bredt nok!

Ifølge en ny undersøgelse i 72 lande er Danmark begyndt at halte bagefter når det angår bredbånd.

Det er især vores upload-hastigheder der er begyndt at virke lidt sølle når man sammenligner os med andre lande, og det er ret uheldigt i en verden hvor vi som netbrugere ikke længere “bare” downloader, men også fildeler, lægger billeder og videoer på nettet, og laver online-backup af vores data.

Faldet adskillige pladser

Undersøgelsen, som er foretaget for netværksgiganten Cisco, viser blandt andet at Danmark på et år er røget fra en 5. til en 10. plads når det gælder uploadhastigheder. På den tid er den gennemsnitlige upload kun steget fra 3.6 Mbit/s til 4 Mbit/s. Det er ikke specielt imponerende.

Der er også ganske langt op til undersøgelsens absolutte topscorere, Japan og Korea, hvor de gennemsnitlige uploadhastigheder ligger henholdsvis 12 og 17 Mbit/s. Vrooooom!

Den samme tendens gør sig i øvrigt gældende når man kigger på downloadhastigheder og generel kvalitet af forbindelserne. Kun på mobilt bredbånd er vi med i toppen, hvor vi ifølge undersøgelsen ligger på en ganske fornem 2. plads.

Ikke mange tilbud om bedring fra de store

Et hurtigt kig rundt til tre af de største netudbydere – TDC, Telia og Telenor – viser også, at selvom download-hastighederne sagtens kan boostes til både 10 og 20 Mbit/s uden at pengepungen revner, så er det sjældent at finde et abonnement med upload-hastighed over 1 Mbit/s.

Det er temmelig sørgeligt, og faktisk også en af grundene til at jeg selv for 6 mdr siden valgte at skifte til en mindre udbyder, der har fiber direkte ind i min lejlighed. Pt. ligger jeg på en symmetrisk 30 Mbit-forbindelse – altså jeg har 30 Mbit/s både i download og upload – og dét kan mærkes i hverdagen!

Det er superhurtigt at uploade video til Youtube og jeg kan fra mit arbejde via nettet hente filer på mit netværksdrev derhjemme uden at det tager en krig.

Det kan godt være at du ikke ved at du savner det – men har du først prøvet en upload-forbindelse over 5-10 Mbit/s, så kan du næppe vende tilbage til det gamle kobber…

En kommentar to “Båndet er ikke bredt nok!”

  1. Ingo Milton Says:

    ja, det hjælper heller ikke på national statistikken at TDC straks hævede trafik priserne på det fibernet som de fik lov at købe af DONG for en slik (325 mill).
    Min udbyder (Jay-net) er netop blevet tvunget til at sænke min uploadhastighed til en tiende del (for den sammen pris), som følge af TDC’s nye prispolitik.
    Jeg købte fibernet for at blive fri for TDC, men nu sidder de igen egenrådigt på både kobber, kabel og fiber i hovedstadsområdet og Nordsjælland.
    Jeg synes, det ligner en monopolstilling…


Skriv et svar

