Video: Den uhyggelige vagabond robot

The uncanny valley hvor de uhyggelige robotter bor

Hør udsendelse

I 1970 brugte japaneren Masahiro Mori første gang begrebet the uncanny valley i robotforskning.

Hvis en robot ikke ligner et menneske, så er folk trygge ved den, fordi vi kan identificere den som en maskine. Hvis den ligner et menneske fuldstændig, så er vi også trygge.

Men hvis ligheden ikke er der 100 procent. Hvis der er en lille snert af et eller andet ikke-menneskeligt, så bliver vi utrygge. Det er den samme effekt som fx zombier eller vampyrer har i skrækfilm.

Robotforskere prøver at undgå at falde ned i uhyggens dal ved at lave robotter, som ligner søde fantasidyr eller figurer fra en tegnefilm – eller noget som er ekstremts menneskelignende – og det sidste er stadig umuligt og derme den den sikre vej til en tur i uhyggens dal.

Men man kan også komme udenom den uhyggelige dal ved at beskæftge sig med robottens fysiske bevægelse.

Hvis robotten ligner et menneske men bevæger sig som en maskine med abrupte stop og start. Så bliver vi utrygge. Men vis man skaber en organisk bevægelse, der ikke virker maskinagtig, så kan man godt slippe afsted med, at ens robot fx ligner noget fra Muppet Show. Det handler om, at hvad en robot er i stand til – og hvad den ser ud til at være – skal harmonere – hvis den ligner et menneske, men er dum som en dør, så falder du ned i uhyggens dal

To be or not to be
Da jeg var på vej ud fra robotkonferencen på Ars Electronica Festival i Østrig i starten af september, ville jeg købe årets udstillingskatalog i museumsbutikken. Da jeg kom ind i lokalet så jeg en menneskemængde – 20-30 personer stå i rundkreds om en vagabond, der havde en lirekasse i en indkøbsvogn.

Mens jeg stod ved kassen og skulle betale mine bøger, gik han helt op bag mig og begyndte at spille på lirekassen. Han havde slidt tøj og et meget stort sort skæg og langt hår under en hat og et par meget stærke briller. De unger piger bag disken blev helt tydeligt meget utrygge – ja, nærmest bange. Selv følte jeg en vis utryg irritation over fyren, der stod i min nakke, men jeg valgte at ignorere ham – og da han gik væk hørte jeg lyden af en motor og udfra hans stive gang konkluderede jeg, at han måtte være en robot. Men pigen bag disken var på ingen måde overbevist. Hun var skræmt i blikket og var – som hun sagde – ikke sikker på, om det var en robot, der var en del af udstillingen – eller vitterligt en vagabond fra gaden.

Jeg fulgte ham ud på gaden, hvor folks utryghed var synlig. Andre ville fotograferes med ham. “Kan du smile spurgte de” – og han rystede på hovedet. Jeg spurgte om, han kunne spille musik og han rakte sin hånd frem, så jeg kunne lægge en mønt i den. Så kom der gang i lirekassen.

Men vi var stadig i den uhyggelige dal.

Se videoen her:

[blip.tv ?posts_id=4142389&dest=-1]

5 kommentarer to “Video: Den uhyggelige vagabond robot”

  1. Jan Karlsbjerg Says:

    De er i hvert fald gode til at “snyde” med deres design beslutninger:
    – En stor 4-hjulet skubbe-robot, så de er fri for at skulle lave en gående robot
    – En gammel, vejr/stoffer/alkohol-slidt, gigt-plaget vagabond, så de er fri for at skulle lave “naturlige” bevægelser
    – Masser af skæg og briller, så de ikke behøver lave et naturligt ansigt

  2. Kim Says:

    Hold da op. Det er rigtigt at fx fyrens små bevægelser med hovedet gør ham menneskelig på en ubehagelig og skræmmende måde. Men måske kun fordi vi i denne sammenhæng er klar over at det kan være en robot. Jeg kommer til at tænke på de gadegøglere, vi kender fra turiststrøg verden over, som står helt stille indtil man smider en mønt. De er vel ikke uhyggelige – men man ved jo også at de er almindelige mennesker under sminken.

  3. Sammy Says:

    Kim- Gør vi nu også det MUHAHAHA 😉

  4. mraarslev.com » Blog Archive » See hobo robot Says:

    […] more about the meeting with hobo robot on DR’s harddisken blog. (the blog is only in […]

  5. Pete Says:

    Jeg synes den er fed og på ingen måder skræmende.


Skriv et svar

