Facebook gør dig mere gennemsigtig

Kontrol er bare så meget forrige århundrede

Facebook Places er en ny tjeneste, der fortæller, hvor du er.

Med FB Places logger du ind, hver gang du besøger en ny restaurant eller butik og fortæller dine FB-venner (eller alle andre), hvor du er. Konceptet er kendt fra den allerede meget populære tjeneste Foursquare, hvor man også bruger sin smartphone til at logge ind og måske anbefale en restaurant eller bar til sine venner. Eller måske en bestemt ting på menuen.

På konferencen SXSW i Austin i Texas tidligere i år var de såkaldte lokationstjenester på alles læber. Tidligere var det Twitter, men i år brugte alle Foursquare, GoWalla, Whrrl eller Yelp. Når man bevægede sig rundt i den meget livlige bymidte om aftenen, så havde man det lidt ligesom stifinderen i en western, når han roder i de ulmende gløder fra bålet, hvor skurken sidst har haft lejr. Ved at følge med på Foursquare kunne man se, hvor festen var. Eneste problem var, at man ofte kom for sent, så de mange hundrede mennesker, der var checket ind på en bar, var allerede redet videre til den næste.

Radical transparency
Det er den succes Facebook Places vil efterligne for Facebooks mere end 500 millioner brugere. Foreløbig virker det dog kun i USA og kun på iPhone.

Men Places passer perfekt ind i stifteren af Facebook Mark Zuckerbergs visioner for Facebooks dominans af nettet. I Facebooks lokaler i Palo Alto taler de om ”radical” eller ”ultimate transparency” – altså den totale gennemsigtighed i dit liv. (Læs om det i bogen: “The Facebook Effect“). For Zuckerberg har det altid drejet sig om, at man har én identitet. Man er den samme person både på arbejde, til privatfesten og på legepladsen med ens børn. Derfor hylder han også den totale gennemsigtighed, fordi han ikke accepterer, at man kan have noget at skjule.

Det kan være en svær kamel at sluge, hvis man synes, at bare lidt privatliv kan være rart. Personligt checker jeg aldrig ind på Foursquare på min bopæl – ikke fordi jeg laver hemmelige ting, men fordi jeg vil bevare illusionen om et privatliv. Jeg har ikke behov for at være konstant ”berømt for 15 mennesker” (eller flere), som internetforskeren David Weinberger beskriver fænomenet med vores konstante updates.

Tilbage til landsbyen
Med Facebook Places er vi på vej tilbage til landsbysamfundet, hvor alle har styr på alle. Nogle mennesker finder den slags betryggende; personligt har jeg altid sat pris på muligheden for og retten til at forblive anonym og drukne i storbyens menneskehav uden mobiltelefon, gps eller overvågningskameraer. For mig er det charmen ved storbyen frem for landsbyens kvælende janteintimitet.

Alligevel bruger jeg Foursquare, og jeg kommer også til bruge Facebook Places – det springende punkt er blot, at jeg vil være i stand til at kontrollere, hvad, hvor og hvornår jeg broadcaster min tilstedeværelse. Og her ser jeg et problem med Facebook Places, fordi der bliver brugt de samme teknikker, som med Facebook Photos. Du kan blive fotograferet eller ”placeret” på et offentligt sted og dernæst tagget af den person, der har opdaget dig. På ”photos” kan du fjerne tagget, men ikke billedet. De samme gør sig gældende på ”places”. Medmindre man har lavet sine privatindstillinger på Facebook, så man IKKE kan blive tagget. Altså udstede et forbud mod, at andre fortæller, hvor man er. Det er der hermed god grund til at checke!

Bundlinien er – du kan udveksle et væld af tips med dine venner og meget nemmere finde et sted at falde i godt selskab. Men du kan også blive så gennemsigtig, at dit eget selv bliver helt væk.

Husk, at det faktisk er en nedfældet menneskeret at have et privatliv. Et hjem, et sted – hvor du bare er dig selv. Alene. Måske nogen skulle fortælle det til ham Zuckerberg…?

Læs også:
8 kommentarer to “Facebook gør dig mere gennemsigtig”

  1. Tweets that mention Facebook gør dig mere gennemsigtig « Harddisken -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Bjarne P Tveskov, Henrik Fohns, Jon Lund, Torben HeikelVinther, Anders Stentebjerg and others. Anders Stentebjerg said: RT @Funzafunza: Læs mit blogindlæg om Facebook Places http://bit.ly/a4kLNv […]

  2. Daniel Laursen Says:

    Er selv en stor bruger af Foursquare og ser ligesom dig udfordringer med FB places. Jeg vil finde det meget overskridende hvis nogen bestemmer om jeg skal checkes ind på en bar eller et andet sted. Når jeg bliver checket ind opdateres barens newsfeed, og det er her jeg ser det store problem.

    At mine venner på FB eller lign. kan se hvor jeg er betyder ikke voldsomt meget, men at alle der går ind på barens page kan se min position der er meget grænseoverskridende.

    Det er ude af min kontrol, og da Facebook allerede er klar med et API til pages. Så er det kun et spørgsmål om tid før der kommer nogle applikationer der kan trække informationerne ud og bruge dem til noget helt tredje omkring mine where abouts.

    Selvfølgelig kan man altid un checke sin position, men hvem ved om man ikke allerede ligger i en anden app eller lign.

    Jeg er stor tilhænger af LBS og tror virkelig at det kan være den helt store ting når det først rammer Danmark ordentligt.
    Men jeg ser ikke FB Places som det rigtige skridt.

    Jeg er stadig 4square fan, og stadig ikke helt transparent!

  3. Skinning Leveling Guide For WOW | Gadgets Deconstructed Says:

    […] Facebook gør dig mere gennemsigtig « Harddisken […]

  4. Webdesigner Says:

    Det er i mine øjne et stort problem hvis ikke man kan slå tags fra på individuelle services. Der burde være mulighed for at vælge indstillinger for tags alle steder det hvor det kan bruges. Der er stor forskel på at blive tagged i et billed og blive tagged i places.

  5. Kom og vær med! Drupal-softwaren er også et stort fællesskab « Harddisken Says:

    […] er godt! Anders Hyldahl på sin blog: Open Source er ikke godt! Dokumentarfilmen om Blod i Mobilen Facebook-places – Henrik Føhns blogger Hvor bliver vores tablets af? – Anders Høeg Nissen blogger Rich Wong fra Accel, der bla. […]

  6. Sammy Says:

    Jeg hentede foursquare ned på mobien, og slettede det igen. Det sagde mig ingenting. Jeg ved heller ikke hvor meget jeg vil bruge places på mobilen. Men jeg vil absolut teste det når det bliver aktiveret i DK.

  7. Henrik Føhns Says:

    Foursquare giver meget mere mening i USA, hvor folk reelt anbefaler steder og ting, og restauranter og butikker giver dig rabat, hvis du fx er borgmester hos dem eller checker ind tit.

  8. Kjeld Hansen (Albertslund) Says:

    Uden “Facebook” og min “123hjemmeside” havde jeg ikke kommet i kontakt med min yngste søn som jeg ikke havde set i ca. 42 år, yngre fætre og kusiner samt fjerne slægtninge.


Skriv et svar

