Politiker optimeret til Google

Ellen Trane Nørby har blogget siden 2002

Hør udsendelsen

Hvis man er grøn folketingskandidat i det 21. århundredes informationssamfund, hvad skal man så gøre for at slå igennem i offentligheden?

For Ellen Trane Nørby (Venstre) startede arbejdet i 2004 med, at hun googlede sit eget navn. Hvordan fremstod hun på nettet set gennem Google? Hun ”google-optimerede” sig selv nøjagtig som om, hun var en virksomhed med et brand, der skulle markedsføres på den rigtige måde.

”Jeg havde blogget siden 2002, så jeg var jo til stede på nettet,” fortæller Ellen Trane Nørby, der først var kandidat til EU-parlamentet, og det var sporene af Ellen-i-EU, der skulle slettes til fordel for Ellen-i-Folketinget i Google.

Hun sidder på sit kontor på Christiansborg. På bordet ved siden af hende ligger en spritny iPhone, der er blevet hendes primære kommunikationsmiddel, fordi hun konstant er på farten rent fysisk. Men hun er også konstant til stede på nettet.

Og det kan komme hende til gode. Den britiske netanalytiker Jack Wallington har analyseret den britiske valgkamp, hvor en viral kampagne på YouTube blev en lang plagekampagne for Labours kandidat Gordon Brown. En uheldig bemærkning på tv blev til et langstrakt ekko på nettet. Jack Wallington er overbevist om, at en tilstedeværelse på et socialt netmedie gennem længere tid, ville have hjulpet Gordon Brown til at tackle sin imagekrise bedre.

De andre politikere er utroværdige
Hans vurdering er, at en ung netorienteret politiker som Ellen Trane Nørby er godt rustet til de digitale udfordringer. Hun blogger jævnligt i modsætning til mange af hendes kollegaer i Folketinget, der glemmer alt om deres blog, så snart valgkampen er overstået.

”Det er utroværdigt”, mener Ellen Trane Nørby.

For hende handler det om at holde liv i debatten med vælgerne. Og selvom hun mener, at debatniveauet godt kunne være højere, når hun har brugt lang tid på at skrive en indlæg på bloggen, så holder hun ikke op.

Tværtimod handler det om at komme ud og møde endnu flere vælgere på nettet. Det sker dels på hendes egen blog Ellen-i-Folketinget, men også på en blog hos dagbladet Politiken og på hendes egen Flickr profil, hvor hun lægger fotos af hendes mange ture ud i landet. Og naturligvis på Facebook, der fylder mere og mere i den google-optimerede politikers online-liv.

Det eneste sted, vi ikke finder Ellen Trane Nørby, er på Twitter.

”Jeg har ikke fundet formen endnu. Og jeg gider ikke tweete om vejret,” siger hun.

Men nu bevæbnet med iPhone kan man vel ikke helt udelukke, at der kommer en Ellen-på-Twitter profil med relevant politisk indhold.

Reklamer

2 kommentarer to “Politiker optimeret til Google”

  1. Nina Jansen Says:

    Altså, hvis man lægger ting på Facebook er det jo netop ikke Google-optimeret. Indhold på Facebook er kun tilgængeligt for ens venner, og ikke Googles robotter. Twitter kan bruges til at formidle nyheder til og snakke med alle, Facebook kan kun bruges til at snakke med dem man allerede kender.

  2. Henrik Føhns Says:

    Pointen med Ellen Trane Nørby er netop, at hun allerede i 2004 (før FB eksisterede) Google-optimerede hele sin tilstedeværelse på nettet – ink. hendes blog, der har eksisteret siden 2002.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: