Forstå Facebook med ny bog

Hør interview

(opdateret) Det handlede om at score, drikke øl og hvem, der var mest hot, da Facebook blev skabt. Grundlæggeren af Facebook – Mark Zuckerberg – og hans studiekammerater på Harvard University var kun interesserede i øl, fisse og hornmusik, da de startede thefacebook.com i 2004. Selv præmiestuderende i USAs sociale elite har sunde interesser og tænkte ikke så meget på milliarder af brugere og tykke bankbøger, kan man læse i den nye bog “The Facebook Effect”.

Den er skrevet af David Kirkpatrick, som er teknologiredaktør på det amerikanske magasin Fortune. Han fortæller den fascinerende historie om et webprojekt, der startede for sjov, og nu seks år efter kæmper med Google om at være internettets mest besøgte sted.

Det er stedet, hvor vi møder vores venner – men det er også stedet, som politiske aktivister verden over bruger til at organisere sig. Fx kan man læse (og høre som lydbog) bogens første kapitel helt gratis. Og det handler om en mand i Columbia, der beslutter sig for at lave en protestbevægelse mod volden og guerillabevægelsen FARC. Takket være Facebook får han 12 millioner mennesker til at deltage i en verdensomspændende demonstration.

Men Facebook vokser også så hurtigt og så meget, at David Kirkpatrick mener, at det er på sin plads at stille spørgsmålstegn ved, om et privat firma skal have så stor indflydelse på og kontrol over vores daglige kommunikation.

David Kirkpatrick ser Facebook, som internettets nye infrastruktur, hvor det er vores sociale kontakter, der definerer vores brug af nettet. Det kan handle om alt fra at holde fest lørdag aften til at vælge en ny præsident. David Kirkpatrick kommer hele skiven rundt i bogen, der kommer helt ind bag facaden på en af verdens hurtigst voksende virksomheder. Der ligger flere års arbejde og interviews bag bogen, som kan købes via Amazon.

David Kirkpatricks blog kan man læse uddrag og anmeldelser. Han besøger også Danmark i november til Journalistforbundets Fagfestival i Odense.

Harddisken indslag om Facebook med David Kirkpatrick, Mark Zuckerberg, Randi Zuckerberg og Sean Parker.

Der er også en film om Facebook (“The Social Network) på vej baseret på en anden bog – “Accidental Billionaires” , der i følge David Kirkpatrick fremstiller Mark Zuckerberg som egoistisk og besat af sex, hvilket han ikke finder i overenstemmelse med virkeligheden. Læs om filmen hos Mashable.

Reklamer

4 kommentarer to “Forstå Facebook med ny bog”

  1. Gunnar Pedersbæk Says:

    Så stop dog den platte sprogbrug!!!

    I gør DR til en affaldskurv for platheder!!!

  2. anders Says:

    det heddder vist “det platte sprogbrug”..

  3. Lars Krogh Møller Says:

    Nej, navneordet “brug” og dermed sammensatte ord, hvor dette er sidste led, er fælleskøn.

  4. Per Larsen Says:

    Hej Henrik
    Du nævnte i Harddisken, at hvis man var lidt smart, kunne man læse hele bogen online. Kan du uddybe det?
    Mvh Per


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: