Ny Harddisken-podcast – med bonus

hd_aacpodcastVi kan godt lide podcasts. Der er nu noget herligt over at lytte til radioprogrammer hvor & hvornår man har lyst.

Vi håber også at I kan lide podcasts, og at I også lytter til vores en gang imellem.

Til dem der gør – og måske til dem der synes at de godt kunne funkes lidt op – har vi sammen med DR’s podcast-troldmand Michael netop udgivet første version af det man kunne kalde Harddisken Plus. I skulle tage at prøve den!

Der er tale om en podcast i formatet AAC, som bla. giver mulighed for at vi vedhæfter billeder og links – og ikke mindst at vi kan opdele podcasten i kapitler, så man nemmere kan finde rundt.

Den er beregnet til både iPod/iPhone, Android-mobiler og andre afspillere – men vær lige opmærksom på at den skal opleves i Quicktime hvis du vil afspille den på din computer.

Download den første Harddisken AAC her – og læs mere om DRs AAC-podcasts her.

18 kommentarer to “Ny Harddisken-podcast – med bonus”

  1. Potter Says:

    Spændende – og hvor jeg glæder mig til at prøve det af. Vil det så erstatte MP3 filerne når man via iTunes abonnerer på podcasten?

    Og så som podcaster – hvor kan jeg læse mere om, hvordan man som podcaster kan udnytte de funktioner?

    Herligt, herligt, herligt.

    Potter

  2. Potter Says:

    Et lille brugerønske til bloggen her:

    En “abonner på andre kommentarer til indlægget” er en rigtig lækker funktion. Så ved jeg hvornår I har godkendt min kommentar og om I – eller andre – har reageret på den.

    Som bonus, så får I måske flere kommentarer på jeres indlæg.

    Venligst
    Potter

  3. Rasmus F Says:

    Fantastisk! Det har jeg glædet mig til. Kan man abonnere på det nye format via itunes? I givet fald poster I så ikke et link til itunes/xml-feedet?

  4. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Potter

    AAC vil ikke i første omgang erstatte mp3-standardpodcasten, men formodentlig vil DR om et stykke tid vurdere hvilken der skal være nummer et.

    Jeg har desværre ikke lige en masse gode links til AAC-produktion – det er podcastmanden her i biksen der er hovedkraft bag eksperimentet – men jeg beder ham svare her på bloggen 🙂

    Ciao,
    Anders

  5. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Rasmus
    Du kan abonnere på AAC-feedet i iTunes ved at bruge boksen i højre spalte her: http://www.dr.dk/P1/harddisken/Podcast/Harddisken_som_AAC/20100519104203.htm
    Lad os vide, hvis der er problemer!
    Ciao,
    Anders

  6. Ole Says:

    Jeg forstår ikke hvorfor I skriver at AAC kun virker med Quicktime, jeg lytter nu til podcastet nu i Miro – og det virker fint, og andre afpillere burde da også sagtens kunne afspille disse filer.

  7. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Ole
    Nu står der ikke ‘kun med Quicktime’ – men jeg forstår din invending alligevel, og den er taget ad notam 🙂

    Selvom jeg tror der er langt flere Quicktime-installationer end Miro-ditto derude, så er QT ikke det eneste program der kan afspille filerne.

    Pointen var snarere, at man ikke får billeder og links med i iTunes, som ellers for mange normalt er der man afspiller sine podcasts…

    Ciao,
    Anders

  8. Potter Says:

    Hej Anders.

    Det vil jeg glæde mig til at dykke ned i.

    Super at I bruger tid på at optimere podcastdelen.

    Nok er vi ikke mange, men der er dem af os der er afhængige af at kunne få jer i øret – når vi har tiden til det 😉

    Så stor tak herfra.

    Potter

  9. Michael Sperling Says:

    Hej Potter,

    Jeg bruger diverse fora til at orientere mig indenfor alt, der har med podcast at gøre. Som podcaster kender du dem sikkert allerede, men her er nogle af de sites, jeg besøger:

    http://www.podcastalley.com – Har en udemærket oversigt over podcast hardware og -software, samt gode råd til podcasting (Er dog ikke altid opdateret). Men sitet har et rigtig godt og anvendt podcast-forum, hvor man kan få mange tips og ninja tricks.

    http://www.podcastingnews.com – Godt nyhedssite om alt indenfor podcasting.

    Derudover kan jeg kun anbefale dig at høre og se, hvordan andre anvender aac-formatet. Fx BBc’s Best of Chris Moyles Enhanced, The Naked Scientists, og The Guardians Tech Weekly, der ofte kommer i en særlig aac-udgave.

    Mvh

    Michael

  10. Torkil Says:

    Relateret til ovenstående:
    Kunne I ikke i Harddisken’s RSS feed lave links til de enkelte dele af programmet (kræver sikkert links til MP3 filer med de enkelte program-dele) således, at man direkte i sin RSS reader (fx Google Reader) kan vælge at afspille de enkelte afsnit seperat.

    En sådan feature ville iøvrigt også være nyttig for andre P1 programmer, i særdeleshed Orientering.

  11. Potter Says:

    Hej Michael.

    Guld værd – tak for det. Glæder mig til at følge dem og jer.

    Potter

  12. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Torkil
    Det ville afgjort være en god service – men ville også kræve en del ekstraarbejde, og det er nok ikke liiige det vi prioriterer pt.
    Men vi håber at det fx med AAC-eksperimenterne fx vil vise sig at det bliver nemmere at linke til kapitler og gøre indholdet nemmere tilgængeligt…
    Ciao,
    Anders

  13. Niels Kjelstrup Says:

    @Anders Høeg Nissen

    Formatet afspilles ikke på Nokia Symbian Smartphones som ellers understøtter ACC. Kan i fortælle mere om hvordan i “enkoder” formatet og hvorfor det ikke laves så flere smartphones understøttet? Det samme oplever jeg for DRs video podcasts.

    Dbh.

    Niels Kjelstrup
    Nokia

  14. Lasse Says:

    Det er da et fint tiltag… Men hvad med OGG??

    Det ville være ganske rart at kunne abonnere på jeres udsendelse i et åbent og frit format, for selvom QuickTime er gratis, så er det ikke til alle platforme. Jeg må bruge FAAD som ikke kan decode jeres m4a-fil (Nok det samme problem som der er på Symbian) og det samme gælder på min telefon (Maemo 5, N900)

    Ogg er da i det mindste et frit codec som findes til alle de populære platforme.. altså: Window, OS X, *BSD, Linux (også android og maemo) OS/2, PocketPC, Symbian. med flere…

    Forresten kan jeg anbefale gPodder til podcasts… Med den sync’er jeg abonomenter over 3 PC’er (2 platforme) og en Nokia N900.

    – Lasse

  15. Anders Høeg Nissen Says:

    Hej Lasse

    Stod det til mig personligt, så valgte DR altid de åbne, frie formater. Men det er ikke altid de spørger mig 🙂

    Men jeg er sikker på at Michael Sperling, der er manden bag Harddisken Bonus-casten altid er parat til at lytte til gode alternativer og vil se på mulighederne…

    Mange hilsener,
    Anders

  16. Michael Sperling Says:

    Hej Lasse,

    De åbne og frie formater er altid at foretrække. Og ogg-formatet er et spændende forslag. Jeg har dog ikke kunne få det til at virke endnu. Flere audio-programmer tilbyder konvertering i ogg-extension, men det er endnu ikke lykkes mig at få kapitler og tilhørende billeder frem på mine mobile enheder. Men jeg har ikke givet op endnu.

    Hvis du (eller andre) eventuelt har nogle eksempler på enhanced podcasts, der benytter sig af ogg-formatet, hører jeg meget gerne nærmere.

    Harddiskens bonus-podcast er et forsøg på at vise, hvad podcast også kan være, og derfor er jeg bestemt interesseret i at få bud på alternative lyd-formater. Så tak for dit input, Lasse.

    Michael Sperling, P1 Podcast

  17. Martin T Says:

    hvorfor kan jeg ikke se dr’s videopodcasts på min nokia 5800? Er der noget jeg kan gøre?

  18. Henrik Says:

    Surt show – har haft en Nokia N97 i over 1 år. Kan stadig ikke podcaste med DR 😦
    Nogen planer?


Skriv et svar

