Ubuntu 10.04 Lucid Lynx er på gaden

Ubuntu_LogoOnsdag havde vi besøg på redaktionen af Martin Pihl, en af Ubuntu Linux‘ absolutte guruer her i Danmark, for at fortælle om den nyeste Ubuntu – version 10.04, med tilnavnet Lucid Lynx (oplyst eller lysende los (red. 3. maj efter irettesættelse fra Thomas nedenfor)).

Ubuntu har i de sidste 4-5 års tid placeret sig højt på listen over de mest brugervenlige distributioner af det åbne styresystem. For mange er Linux dog ikke rigtig på radaren når det gælder styresystemer, og de fleste computere man køber kommer jo allerede præ-installeret med Windows.

Men er man bare en lille smule nysgerrig er det efterhånden forholdsvis nemt at prøve Ubuntu, enten ved at installere det ved siden af Windows eller simpelthen ved at afvikle det direkte fra en cd.

Linux har dog historisk været plaget af en vis grad af kompleksitet. Jeg har tidligere forsøgt mig med Ubuntu, et projekt der dog stødte på en del problemer med wifi-forbindelsen og computerens dvalefunktion.

Martin lover dog, at der har været arbejdet hårdt på at løse de allerfleste problemer, og version 10.04 skulle være den hidtil nemmeste, hurtigste og mest  brugervenlige udgave af Ubuntu, blandt andet med integrerede sociale features, musikbutik og online-backup.

I næste uges program kan man høre mere om Ubuntu – indtil da kan man selvfølgelig også bare selv snuse omkring og downloade Lucid Lynx.

Man kan også læse Lifehackers gennemgang af de vigtigste nye features.

UPDATE 1. MAJ: Har netop installeret Lucid Lynx på redaktionens Samsung NC10 netbook. Det kræver en smule fifleri – installationsfilerne skal lægges på en USB-disk, men vejledningen hos Ubuntu fungerer upåklageligt.

Indtil videre er jeg godt tilfreds – det er logisk og noget mere brugervenligt end tidligere. Og både wifi og dvale fungerer fino 🙂

20 kommentarer to “Ubuntu 10.04 Lucid Lynx er på gaden”

  1. Jacob Wang Says:

    Wubi er en utrolig nem måde at prøve Ubuntu på.

    http://wubi-installer.org/

    Her er også mulighed for at prøve netbook varianterne af både Ubuntu og Kubuntu og den almindelige Xubuntu.

    Man installerer bare OSet i en folder i/fra Windows.

  2. Thomas Olsen Says:

    Mon ikke det snarere er en Lysende Los?

  3. Søren Heldgaard Says:

    Jeg har installeret Ubuntu 10.04 på en 5-6 år gammel PC. Det tog en halv time og der var intet bøvl under installationen. Opstartstiden er forbavsende kort. Det er en fornøjelse!

  4. Jimmy F Jensen Says:

    Lucid Lynx, a.k.a. Ubuntu 10.04 LTS som udgaven ret beset hedder. Lucid Lynx er kode-navnet på udgivelsen og jeg skal være den første til at rose denne til skyerne. Det er et rigtig godt system, som i dén grad viser MS Windows 7 baglygter. Ikke for at starte en religionskrig, men fakta er, at Lucid, lige siden Alpha 1, har givet Win7 baghjul på alle fronter, undtaget 3D gaming, hvilket ikke er Ubuntus fejl.

    Jeg er en af dem, som beta-tester Ubuntu, og som sådan altid ca. 6 mdr. foran de fleste almindelige brugere. Og Alpha, Beta og RC testene har alle forløbet problemfrit på mit udstyr. Så har du endnu ikke prøvet GNU/Linux, så skulle du give Ubuntu en chance. Du vil her opleve eet system, som bare fungerer.

  5. Jan Says:

    Findes den i en vm-udgave?

  6. Niels Mundt Says:

    Jeg har også kørt linux i rigtig mange år, men ind i mellem skyder man sig selv lidt i foden. I Lucid Lynx er der i alle forudgaverne (alpha, beta og Rc) den fejl, at ikke alle grafikkort kan køre uden problemer pga linux selv har lavet en driver som skulle virke men ikke gør det. Det har aldrig været et problem før, men selv om det er blevet skrevet mange gange til udviklerne, så kom denne fejl også med i denendelige udgave, og jeg har allerede oplevet fler, som har opgivet den nye distributation.
    Hvis du vil prøve den nye lucid lynx, så sakl du i hvert fald ikke have et nvidia-grafikkort!

  7. jonas Says:

    ubuntu give w7 smæk?

    come on – du er vist linux-hjernevasket.

    det ligner stadigvæk noget fra år 2000.

    men med de holdninger, så er der vist ikke meget at diskutere.

  8. Anders Jensen Says:

    Jeh har kørt med ubuntu i meget lang tid nu og skal nu have opdateret til 10.04 jeg vil klart anbefale det og det er ekstremt brugervenligt for folk som normalt ikke er vandt til at bruge linux systemer

    Selv spiller jeg wow igennem wine på min xubuntu og det kører bedre for mit vedkommende dog er der nogle små fejl rent animations relateret men det er desvære det man må leve med ind til flere begynder at bruge linux for så vil spil selvfølgelig også blive udgivet til denne platform

    endnu en fed ting er at alt hvad der er af programmer til windows findes i en eller anden clon udgave til linux gratis!

    I den nye 10.04 skulle der også være “plug n play” til iphone

    selv kører jeg med xubuntu versionen da den er lige det lidt hurtigere 🙂

  9. Ander Jensen Says:

    Til Niels Mundt: Aner du overhoved hvad du snakker om?!
    Nvidias Grafik kort virker ganske udemærket med Linux, ja der var en bug i RC-udgaven som fik systemet til at kører langsommere og langsommere, men det blev rettet inden den endelige udgave! Dette gjorde sig desuden ikke engang gældende for dem som brugte de lukkede drivere, hvilket de fleste gør. Skriver lige nu fra en Acer Computer med Nvidia Grafikkort og det virker perfekt !

  10. nielsen Says:

    Jonas, det er da en kedelig holdning at have til tingende.

    For hvordan kommer vi frem til, et OS der er bare hen imod acceptable, når der bliver lagt op til skyttegrav.

    Jeg vil indrømme, at med w7, er MS kommet et godt stykke hen af vejen. Men der er godt nok langt igen, før det er godt.

    Den dag idag. Må den alm. bruger, stadigvæk, vælge mellem, skidt og mindre skidt. Det bliver så, slet ikke bedre, når vi er i større installationer.

    For her er det da helt hen i vejret. For f.eks. På win skal man alt for ofte give admin rettigheder, bare for simple ting, Så som adgang til visse hardware.

    Jeg vil medgive, at Can… med deres Ubuntu 10.04, har gjort det langt letter at være administrator på et støre netværk, og at software producenter er ved at komme efter. Men at få leveret ønskede programmer til platformen. Meeen, meen…. Der er også et stykke vej…

    Hvad skal der så til, for at begge lejre er med på den?

    Er det klik, klik,, Jubii det virker,,, Jeg tager hjem og får min løn, eller hvad er det…

    NB.. Fordel ved Ubuntu,,, Du kan finde ud af hvorfor det ikke virker. Bagsiden er at det kræver noget at sætte op. Nogle kalder det for håndværk.

    Fordel ved Windows,, Nemt at sætte op,, Bagsiden: Du kan ikke finde ud af hvorfor det ikke virker. Nogle kalder det “lazy admin” Og hvem kan ikke lide det,

  11. Eddie Says:

    -> Jonas

    Jeg tror at grunden til at det er lidt grafisk tilbage som udgangspunkt, netop er at det skal kunne afvikles på en ældre pc. Det kan uden større problemer komme til at ligne lige præcis hvad du vil have det til, ved at installere en grafisk overbygning – f.eks er Mac-temaet utrolig lækkkert, og kan nemt installeres fra softwareoversigten.

    Men du har helt ret i at det også har irriteret mig at det er lidt grafisk tilbage. Jeg kan dog godt leve med det, når jeg kender baggrunden. Ellers er der jo også andre distributioner som er grafisk langt bedre end Ubuntu – Ubuntu er jo blot en af mange forskellige distributioner. Red Hat er f.eks. meget udbredt i virksomheder, hvor Ubuntu er ment til hr. og fru Danmark, som ingen forstand har på Linux (eller styresystemer) generelt…

  12. Anders Høeg Nissen Says:

    Vi kan rigtig godt lide, at I også bruger vore forum til at diskutere – men prøv lige at holde en høflig tone tak!

  13. Mikkel Meinike Says:

    Ihh hvor er det spændende. Jeg er ellers svoren puppy linux bruger men for rigtig meget lyst til at prøve den ubunto. Tak for indslaget harddisken

  14. Pete Says:

    Jeg må desværre sige at selv ubuntu stadig er en meget meget lang vej fra at være brugervenligt. Selv instruktionerne på hjemmesiden om hvordan jeg får installeret en grafik driver ville få den gennemsnitlige computer bruger til at give op.

  15. Pete Says:

    Enten er wubi noget lort eller også er ubuntu noget lort.

    Det starter med at køre i en opløsning som min monitor ikke kan klare. Jeg starter så i fejlsikret mode eller hvad det hedder, og der kan jeg ikke engang ændre opløsningen. Der er ingen grafik drivere. Mit radeon har enhver anden distribution jeg har prøver og windows klaret uden problemer.

  16. Maiken Says:

    Hej alle sammen, er der nogen der ved hvor jeg kan hente Ubuntu så jeg kan få det ned på en diskette eller et sted hvor jeg kan bestille en?
    på forhånd tak (:

  17. Nikolaj Sonne anmelder Ubuntu | Pihlen peger på.. Says:

    […] Det er i øvrigt ikke første gang, Ubuntu er i Harddisken. I forbindelse med udgivelsen af Ubuntu 10.04 LTS bragte Harddisken et interview med undertegnet om de nye funktioner og ændringer i LTS-versionen. Se mere her. […]

  18. Hypnotisør Says:

    Maiken: Det er længe siden du har skrevet men her er svaret

    Alle: Ubuntu er gratis og i kan få meget mere hjælp her og downloade det eller få tilsendt en cd med operativ systemet på
    http://ubuntudanmark.dk/
    De kærligste tanker
    Anders

  19. Nu skal ubuntudanmark-dk have fornyet godkendelse Says:

    […] Senior member and founder of ubuntudanmark-dk, Martin Pihl, is constantly lecturing and giving courses on open source, Ubuntu, and community building, for instance he gave an interview on DR, the national radio channel, April 2010. […]

  20. Casper Says:

    Kanon. Så har jeg endelig en grund til at lege lidt med min netbook, der bare samler støv! Tak Jacob, for tippet med http://wubi-installer.org/


Skriv et svar

