Harddiskens mobil-ballade

motorola milestone

Her kommer en kondenseret version af redaktionens problemer med indkøb – plus returnering, reparation og ombytning! – af den Android-mobil som i Europa kendes som Motorola Milestone (og i USA som Motorola Droid).

Indkøb af ny mobil

I december besluttede vi at bruge en lille rest i budgettet på at købe en Android-mobil for at eksperimentere med det fremstormende mobil-styresystem.

På det tidspunkt havde Motorola’en fået rigtig gode anmeldelser i USA, og vi kunne lige nå at få bestilt den europæiske version inden budget 2009 lukkede. At Google derefter prompte annoncerede Nexus One med nyere Android-version og bedre specs er så en anden historie…

Den bedste pris fik vi på det tidspunkt i den paneuropæiske webshop Expansys som også har et dansksproget site, og Milestonen nåede at komme lige op til jul så jeg kunne snuppe den med hjem i ferien at lege.

Mine umiddelbare indtryk – både af Milestone og Android generelt – var vældigt positive. Jo, der var små irritationsmomenter, men i det store hele var det fornøjeligt at være på opdagelse i et nyt univers, og selve mobilen føltes solid og kapabel. (Læs evt. mere om mine første oplevelser på min egen blog).

…og SÅ gik det galt

Desværre varede hvedebrødsdagene ikke længe. Milestonen kom fra butikken udstyret med Android version 2.0, hvilket var fint nok, indtil de nyere versioner 2.0.1 og snart 2.1 kom på gaden. Motorola blev ved med at love at opdateringer til Milestone snart ville blive tilgængelige – men deadline blev ustandseligt skubbet.

Til sidst lykkedes det dog endeligt at få opgraderet til 2.0.1 – igen med løftet om at 2.1 var lige om hjørnet…

Fra slutningen af januar stødte jeg så på et noget mere presserende problem. Der var stadig mere støj i hovedtelefonerne, og efterhånden sad stikket så løst, at kontakterne indeni kunne finde på at stoppe og starte musikken af sig selv, og såmænd også starte podcast-app’en samtidig med musikafspilningen og mange andre løjer.

Frem og tilbage…

I begyndelsen af februar kontaktede jeg derfor Expansys for at høre om proceduren for reparation eller returnering. Expansys – der igennem store dele af det efterfølgende forløb har været vældig hjælpsomme, i øvrigt – vendte straks tilbage og arrangerede at jeg kunne sende Milestonen på værksted hos Motorola i Paris.

På grund af lidt vrøvl med email-filtre kom mobilen først afsted 23. februar. I midten af marts fik jeg så Milestonen tilbage, med en besked fra Motorola-værkstedet:

“Ingen fejl fundet.”

Forvirret satte jeg på skift hele tre forskellige sæt hovedtelefoner i stikket, og hvert eneste af dem fremprovokerede med det samme præcis den fejl som jeg havde oplevet og beskrevet for Motorola inden værkstedsbesøget.

Hey ho

Igen på mail til Expansys. Igen flink dame der hjalp. Og igen Milestone tilbage til Motorola i Paris, denne gang med ekspres-afhentning af TNT. (Som altid medfører pakketransport sit helt eget helvede, men dén del af historien springer vi over i denne gang. I har sikkert Jeres egne oplevelser…).

Knap fem (5!) uger efter rykkede jeg for besked om mobilen…

Igen Expansys som formidler – og få dage efter fik jeg en TNT-pakke med Milestone tilbage!

Mistænksom var jeg blevet, så hovedtelefonstikket blev straks underkastet en række tests, der dog til min store overraskelse viste at der i hvert fald var sket et eller andet. Støjen var reduceret til ganske svag susen (som mange andre mobiler har), og når jeg rørte ved stikket var der ikke umiddelbart mystiske start-stop-tænd-sluk-effekter.

Selve mobilen var oven i købet opgraderet til Android 2.1! Det er ikke nogen voldsom forandring, men der var alligevel en del små tweaks og forbedringer som jeg var glad for…indtil jeg så opdagede at tosserne hos Motorola havde installeret en FRANSK udgave af Android.

Quel dommage!

Selvfølgelig kan man på skærmen og skærm-tastaturet nemt ændre sprog, men Milestonen er også udstyret med et fysisk tastatur efter klassisk QWERTY-model. Og problemet med det franske system er at det er skabt til et tastatur hvor de første bogstaver er AZERTY.

Så hver gang jeg trykkede på ‘Q’ skrev den ‘A’ og når jeg trykkede ‘M’ skrev den ‘,’ og så videre. Altså i praksis umuligt at bruge – og dén del af systemet kan IKKE lige ændres.

Altså igen på mail til Expansys, nu efterhånden temmelig ophidset. Og igen mobil tilbage til Motorola i Paris med TNT’s hjælp.

Et par dage efter fik jeg besked fra Motorola-værkstedet via Expansys:

“Tastaturet er engelsk og systemsproget er engelsk. Der er ikke noget problem.”

Mig i mail til værkstedet via Expansys:

“Det er det FYSISKE tastatur der er problemet, ligesom beskrevet i fejlmeddelelsen!”

Mail tilbage:

“Nåja, undskyld. Nu kan vi se fejlen..:”

Efter at have skrabet resterne af min eksploderede hjerne ned af væggene og sundet mig et par dage fik jeg så besked om at de ville sende mig en ny mobil.

På det tidspunkt havde jeg forsøgt at få lov til at returnere den helt og købe en anden Android-mobil istedet, men det tillader firmaprocedurerne hos Expansys og Motorola ikke. Og det kan man måske godt forstå, irriterende som det end måtte være.

Foreløbig status

Anyway, idag modtog jeg så min nye Motorola Milestone. I den oprindelige og nu efterhånden noget sølle udseende indpakning, ganske vist, men den slags kan man vel se igennem fingre med.

Til gengæld – og det er her jeg for alvor begynder at frygte for mit blodtryk – så er Milestonen tilbage på version 2.0, og der er ikke umiddelbart nogen mulighed for at opgradere, selv ikke til den version 2.0.1 som Motorola dog selv ellers havde gjort tilgængelig tilbage i begyndelsen af februar (hvor er den blevet af?) for slet ikke at tale om 2.1, der åbenbart stadig ikke officielt er skubbet ud til de eur0pæiske Motorola’er?

Og jo, jeg ved godt at der er uofficielle kanaler og metoder, men det er ikke rigtig pointen her.

Prikken over i’et er at opladeren heller ikke virker. Jeg kan ved hvert andet forsøg få lov at oplade mobilen via USB i computeren, men at sætte adapteren på kablet og lade op direkte fra et stik i væggen, det kan jeg så ikke få lov til… Og det er vel åbenlyst at dét ikke er tilfredsstillende.

Hvor skal det hele ende?

Jeg ved godt at det ikke er verdens undergang – men FOR FANDEN hvor jeg dog kunne have lyst til at tage til Paris og skrige af teknikerne hos Motorola. Måske også med en tur forbi det europæiske hovedkvarter hvor man i månedsvis har holdt forbrugerne hen med løfter om opgraderinger uden rigtig at gøre noget ved tingene.

Der er desværre ikke (endnu?) nogen happy ending på historien – men sagaen fortsættes forhåbentlig en af dagene…

I skrivende stund kan jeg ikke engang finde på en morale. Måske er det noget med at vores eskalerende forbrug har gjort profitmarginerne så små at selskaberne er nødt til at sende fejlbehæftede produkter på gaden og skære ned på kundeservice? Jeg ved det ikke. Spørg mig igen når jeg forhåbentlig engang har fået en Android-mobil der virker.

3 kommentarer to “Harddiskens mobil-ballade”

  1. Kristian Says:

    Med sådanne oplevelser skal I være velkomne til at krydsposte på http://jegorkerdetikke.dk 🙂

  2. HTC Desire: ny mobil på redaktionen « Harddisken Says:

    […] Det er altsammen resultatet af en meget lang og indviklet forhistorie, som man kan læse her. […]


Skriv et svar

