Video: Kameraer med gps

sony_cyber-shot_dsc-hx5v_1

Nikolaj Sonne er i studiet og fortæller, hvordan kameraet automatisk finder din position og hæfter informationen på dit foto. Når du importerer billedet til din computer, kan du få lokation, tid, dato og meget mere vist på Google kort, så du ved, hvor og hvornår dit bedste feriefoto er taget.

[blip.tv ?posts_id=3512949&dest=-1]

4 kommentarer to “Video: Kameraer med gps”

  1. Jens Peter Says:

    Jeps, geotagging af digitalbilleder er rigtig lækkert. Jeg har godnok ikke et kamera der selv gør det, men med en lille gps-logger i lommen kan jeg når jeg kommer hjem ligge en log-fil fra gps-loggeren ind på computeren og så flette gps-koordinaterne sammen med billederne.

    Men jeg håber snart at der kommer en gps-chip i spejlrefleks kameraerne så min arbejdsgang bliver endnu nemmere.

  2. Jeppe Says:

    Det er bare ærgeligt at SoEinDing og tilsvarende altid kun vælger Sony! Hvad har Panasonic gjort?? Der findes et ganske udemærket TZ10-kamera MED GPS – og som tilsvarende kan købes for under 3.000 – i hvertfald på adskillige websites!

  3. Nikolaj Sonne Says:

    @Jeppe,

    Fjernsyn er kompromisernes højborg – det er ikke muligt at researche og optage og klippe et program med “alle kameraer på markedet” hvis det samtidig skal holde rent fagligt og som fjernsyn – desværre!

    Der ligger ikke nogen skjult dagsorden bag at det var Sony VS Samsung og ikke X-brand VS Y-brand – der var med i programmet. Som jeg var inde på i indslaget brugte vi blandt andet “samme mærke tidligere anmeldt” som udelukkelsesparameter.

    (Og jeg ville meget gerne have kigget nærmere på TZ-10 – specielt fordi forgængeren TZ-7 var fantastisk… Men et eller andet sted skal snittet lægges – og desuden fik vi det først på prøve et par dage inden optagelserne….)

    DBH
    Nikolaj

  4. Christian Says:

    #Jeppe
    Så vidt jeg ved (det er hvad Panasonic selv oplyser) kan TZ10 IKKE geotagge billederne direkte i kameraet – billederne skal, lige som div gps loggere, igennem noget software for at virke.


Skriv et svar

