Skolen uden bøger

library-image2

Hør udsendelsen

Amerikansk high school har erstattet bøgerne med Kindle e-readers fra Amazon

En times bilkørsel nord for Boston ligger Cushing Academy smukt og naturskønt i et kuperet og skovrigt terræn i den lille by Asburnham i det nordlige Massachusetts. Byen er med sine 245 år en klassisk ramme omkring sine knap 6.000 indbyggere. Idylliske gamle huse. Et par kirker. Alt virker roligt og oprindeligt. Cushing Academy ligner også en gammel britisk kostskole – men en meget velholdt én af slagsen. I det hele taget er det som at træde tilbage i tiden, når man ankommer til Ashburnham – men det skal man ikke lade sig narre af. Folkene på Cushing Academy har i den grad taget fremtidens udfordringer op. Går man ind i hovedbygningen og ned i kælderen, så bliver man mødt af et skilt, der reklamerer for e-bøger. En trappe fører længere ned mod selve biblioteket. Men hvilket bibliotek? Her er ingen bøger!

”De studerende fortalte os, at de ikke brugte det trykte bibliotek”, siger rektor James Tracy.

”Deres generation er vant til elektroniske hjælpemidler, så vi skal som undervisere møde dem, hvor de er, og give dem de bedste værktøjer. I stedet for blogs eller wikipedia giver vi dem databaser med peer reviewed journals – den bedste information man kan få på markedet.”

James Tracy understreger, at opgaven er at undervise i at finde og bruge den mest troværdige information. Her har bibliotekaren en stor opgave.

Bibliotekaren er her stadig

”Faktisk har vi måtte hyre flere bibliotekarer end før, fordi de nu er spredt over hele skolen og ikke bare sidder i biblioteket. De er som ilt for læringsmiljøet ligesom de bærbare computere, der også er over det hele ved hjælp at trådløst internet. I stedet for 20.000 trykte bøger i et rum har vi millioner af bøger alle vegne. Eleverne kan sidde i solen eller under et træ og læse. Bibliotekaren kan også bringe alle bøgerne ind i klasseværelset via elektroniske tavler. Og bøgerne er aldrig lånt ud. De findes altid i løbet af et nanosekund.” siger James Tracy.

James Tracy er egentlig ligeglad med hvad eleverne læser deres information på – om det er en bærbar computer, en e-reader eller en bog af papir – bare de læser. Og læser ting af høj kvalitet. Så er hans mål nået.

Højhastighedsskolen

Cushing Academy er den eneste high school i verden, der er associeret med the Singularity University i Californien. Det er en uddannelsesinstitution hos NASA, der er bygget på ideer og tanker udviklet af den amerikanske forsker og forfatter Ray Kurzweil. Kort fortalt så er Kurzweil inspireret af Moores lov, der siden 1966 har fortalt os at computerchips fordobles i regnekraft og halveres i størrelse og pris hver 18 måned. Når noget fordobles hver 18 måned, så må hastigheden af denne udvikling nødvendigvis blive meget høj på et tidspunkt, man taler om en eksponentiel udvikling. Det kan sammenlignes med begrebet “renters rente”, der er et klassisk eksempel på en eksponentiel udvikling: Placerer man én gang for alle nogle penge et sted, hvor man kan forvente en konstant, vil saldoen som følge af renterne være eksponentielt voksende. Ifølge Kurzweil gør det samme sig gældende for den teknologiske udvikling, hvad enten det handler om computere, kunstig intelligens, bioteknologi eller nanoteknologi.

Udviklingen vil altså tage en fart, der betyder, at det kan blive svært – ja, nok nærmest umulig at overskue den – på et tidspunkt. Dette tidspunkt har Kurzweil regnet sig frem til, vil være i år 2045 – altså om 35 år, hvor man for 5.000 kr. kan købe en computerchip, der er en milliard gange kraftigere end den menneskelige hjerne.  Det kalder han singulariteten, der i fysikkens verden er et såkaldt sort hul i verdensrummet.

Verden bliver ikke til at kende

Hans tanker bliver ikke taget lige alvorligt alle vegne, men regnekraften og udviklingen i vores teknologi kan vi ikke løbe fra – så at sige. Heller ikke James Tracy.

”Udfordringen er enorm”, siger han.

”Singulariteten vil formodentlig indtræffe i det 21. århunderede. Der vil ske noget med vores teknologi, som fundamentalt vil forandre menneskers forhold til den. Vi vil opleve, at den teknologi, vi selv har skabt, bliver klogere end os. Vi ser allerede, hvordan grænserne mellem mennesker og teknologi flyder ud.”

Den udvikling af verden – som Tracys studerende kommer til at opleve fra 2009 til 2049 vil være langt større og voldsommere end den udvikling, andre har oplevet fra 1969 til 2009 i kraft af den eksponentielle udvikling – den vil så at sige foregå med renters rente.

Derfor vil Cushing Academy bevæge sig foran kurven. Det handler om meget mere end bøger. Det handler om færdigheder. Og hvordan man udvikler et undervisningsforløb, der skal tage højde for, at forandring, der accelerer, er normen.

Det handler ikke længere om at skaffe adgang til information, men om hvordan vi navigerer i meget store og hastigt voksende informationsmængder. Her kommer traditionelle dyder som fx kildekritik og etik ind i billedet. Blandt andet fordi meget kraftfuld teknologi kan risikere at havne i hænderne på en lille gruppe mennesker. Det kan give os en kur mod cancer – men det kan også give os bioterrorisme på global skala.

”Derfor skal vi ikke kun uddanne vores elever til at bruge teknologi, men også til at være ansvarlige mennesker,” siger James Tracy.

Reklamer

4 kommentarer to “Skolen uden bøger”

  1. Lasse Nørfeldt Says:

    Endnu en fantastisk udsendelse! Den er utrolig spændende og yderst relevant.
    Jeg er selv studerende på Københavns Universitet og går meget op i eReaders selvom de desværre ikke bliver brugt i undervisningen.

    Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på at KUBIS (Københavns Universitets Bibliotek og Informationsservice) har udlånt eReaders til deres lånere siden april 2009.

    Jeg har selv lavet nogle anmeldelser af nogle eReaders og skriver en del om hvad der rør sig på eReader + eBooks markedet. Man kan følge min blog på denne adresse
    http://www.eanmeldelser.weebly.com

  2. Michael Madsen Says:

    Hej Harddisken

    Hørte jeres altid gode program i sidste uge, og lagde mærke til noget fantastisk stemningsfuld klavermusik, der dukkede frem i ny og næ under et indslag. Mener det var dette. Jeg vil meget gerne vide, hvad det er for noget musik. På forhånd tak

    Michael

  3. Henrik Føhns Says:

    Musikken var den amerikanske komponist Phillip Glass, og stykket hedder “Mad Rush”. Man kan faktisk høre den på websitet we7. http://www.we7.com/track/Mad-Rush-Glass-?trackId=2500937&m=0

    Dog i en anden version, end jeg brugte i programmet.

  4. Michael Madsen Says:

    Mange tak.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: