Små, sociale spil stjæler markedet

farmville

Når man taler om computerspil tænker mange på de store, flotte og tidskrævende produktioner man finder på spillekonsoller som Xbox og Playstation og veltunede PC’er. Men måske er de store produktioner efterhånden kun for særlige entusiaster.

Såkaldte ‘casual games’ – små spil man kan gå til og fra, og som ikke tager mere end 5-10 minutter pr spil – er mindst lige så populære, og ikke mindst profitable, hævder spilforsker og forfatter Jesper Juul, der i vinter udgav bogen “The Casual Revolution.”

– De fleste mennesker er egentlig ret ligeglade med kvaliteten af grafikken og har heller ikke tid til at bruge 20 timer om ugen på at spille World of Warcraft på højt niveau, siger han.

Spil til en mobil hverdag

Spil som 7-kabale eller et af de mange gratis online flash-spil tager kort tid at spille og passer rigtig godt i en lille pause på jobbet, eller hvis man småkeder sig lidt derhjemme. De passer også perfekt til mobilplatformen, hvad der også er tydeligt når man ser på hvor mange spil der på ganske få måneder er blevet udviklet og solgt til Apples iPhone og iPod Touch.

Lidt i samme kategori finder man fx Nintendos spillekonsol Wii, der ikke kan konkurrere med Xbox 360 og PlayStation 3 når det gælder grafik og avancerede funktioner. Til gengæld er det en social maskine som hele familien kan mødes om, og konkurrere i tennis eller nemme platformsspil.

Tilbage til spillenes barndom

Spil som Rock Band og Guitar Hero lægger også større vægt på samvær end på grafisk elegance og filmiske spil-fortællinger, og det er noget som tiltaler flere og flere folk, der ikke normalt ville se sig selv som computerspillere. Men faktisk er der tale om en slags tilbagevenden til computerspillets rødder, siger Jesper Juul:

– De første spilkonsoller og spil var faktisk tænkt til hele familien, men op igennem 80’erne og 90’erne kom fokus mere og mere på store, tidskrævende spil til kraftige computere. Det betød at en stor del af befolkningen blev hægtet af, men de er i de sidste par år for alvor kommet med på spilvognen igen.

Farmville, et af de mest udbredte spil på Facebook, har millioner af brugere der passer deres lille virtuelle gård med marker og dyr. Mange af dem bruger timevis på “arbejdet”, og er også parat til at købe sig ekstra bestand til gården. Det har indbragt producenten Zynga i størrelsesordenen 1 mia kroner siden lanceringen sidste sommer.

Der er med andre ord penge i de små spil.

LINKS:
Hør interviewet med Jesper Juul (hop til ca. 41:30)
Jesper Juuls bog “The Casual Revolution”

Reklamer

2 kommentarer to “Små, sociale spil stjæler markedet”

  1. Jeppe Says:

    Synes nu overskriften er noget misvisende, da der ikke noget sted i artiklen står at fremgangen for de små casual spil har negativ økonomisk indflydelse på de store mere hardcore spil.

    Forskellen i spillene kan jo sammenlignes med bogmarkedets forskelle på pulp og noveller og så tunge romaner. Det er ikke de samme markeder og målgrupper.
    Det er et spørgsmål om hvor meget tid man har; om man har sammenhængende timer sat af eller om man mentalt kan hoppe ind og ud af en handling.

    Faktisk vil jeg sige at det er radioen, avisen, TV-serien og pendler-bogen der skal være nervøs overfor casuel-spil, på samme måde som helaftensfilm, modeltogs-hobbyen og de tunge romaner skal være det overfor de hardcore spil.

    Jeg vil antage at faktisk så kan det omsiggribende casual markede have en positiv indflydelse på hardcore markedet, da casual-markedet vil kunne få nogle menneskers øjne op for computerspil, som de måske ellers havde nogle fordomme overfor.

  2. Anders Høeg Nissen Says:

    Du har fuldstændig ret – overskriften kom vist lidt hurtigt ud af tasterne!
    Og du har nogle glimrende pointer – for faktisk handler det jo i højere grad om at spilpublikummet øges, end at der bliver stjålet fra nogen.
    Måske handler det mere om, at der er meget fokus på de små spil – især omkring iPhone/Touch – i disse måneder, snarere end at de store spil forsvinder… Og meget opmærksomhed får de jo i hvert fald, når de store titler bliver præsenteret…


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: