Hele verden i hænderne?

 

ipadDen nye iPad er en forvokset iPod Touch, men på trods af en smuk skærm og masser af muligheder vil den nok forvirre mange: er den en computer, en medieafspiller, en mobil uden tale?

Igår, onsdag aften dansk tid, præsenterede Steve Jobs i San Fransisco sit nyeste bud på en gadget der kan ændre verden.

iPad’en, som den nye dims er døbt, ligger i feltet mellem mobiltelefoner og bærbare computere, og er i virkeligheden en forvokset iPod Touch – en stor, håndholdt skærm med bare én knap på forsiden.

Skærmen er 9,7 tommer, den vejer lige omkring 700 gram, og har ifølge Apple en batterilevetid på 10 timer ved netsurferi, videokiggeri og musiklytning. Afhængig af model har den fra 16 til 64 GB flash-hukommelse. Alle modellerne har naturligvis wifi, men man vil også kunne købe versioner med 3G mobilnet-forbindelse.

Masser af muligheder

iPad’en kan bruges til alt det samme som en iPod Touch – man kan surfe, læse email, se fotos og video, lytte musik og spille spil. Og så kan den afvikle alle de apps man kan købe til iPhone og iPod Touch – enten i lille størrelse midt på skærmen eller blæst op så de fylder hele iPad’ens meget større skærm. Snart vil der dog også komme apps i butikken der er udviklet specielt til iPad’en og den store skærm.

Fordi Apple ser den nye dims som en der skal udfylde feltet mellem mobilen og de bærbare computere er den også udstyret med nye funktioner og nyt indhold.

Der er blevet udviklet en særlig udgave af Apple’s kontorpakke, iWork, og så samler meget af interessen sig om iBooks, Apples nye ebogs-butik, der er knyttet direkte til iPad, og som altså gør det muligt at læse bøger på skærmen, der i hvert fald i størrelse passer perfekt til litteratur.

Ebøger og aviser

Til præsentationen igår fortalte Jobs om aftaler med fem større forlag, men der blev ikke sat tal på hvor mange bøger der findes eller kan forventes i ebogs-butikken ved lancering.

Bortset fra en demo af New York Times’ nyudviklede avis-app blev der heller ikke talt meget om hvilke muligheder der kunne ligge for netop avis- og magasinbranchen i iPad’en og ikke mindst om der kunne blive tale om en avis-afdeling i iBooks – noget som ellers nærmest har været set som den trængte avisbranchens redningsplanke (i næsten bogstavelig forstand).

Det hører også med til dén del af historien, at Apple i en fodnote på deres hjemmeside skriver, at iBooks ikke vil være tilgængelig uden for USA (ligesom i øvrigt iTunes tv- og filmindhold ikke er tilgængeligt herhjemme…).

Mange håber dog på, at bogbutikken vil blive rullet ud i resten af verden også, efterhånden som aftaler med forlag og udgivere falder på plads.

Hvor, hvornår og hvor meget?

iPad kommer – i USA – om 2-3 måneder, og kommer til at koste mellem ca 2650 og 4385 kroner, afhængig af hukommelse og som der skal være indbygget 3G (der så vil koste ekstra, alt efter abonnementstype).

Hvis man oversætter til danske forhold kan man gætte på at iPad’en – når den bliver solgt udenfor USA til sommer – vil ligge mellem ca 3500 og 5800 kroner.

En nichedims?

Nu er det jo ekstremt vanskeligt at bedømme en dims man ikke selv har haft i hænderne, men her kommer et skud fra hoften:

iPad’en er – naturligvis – ikke alt det, som hypen og rygterne havde forestillet sig. Og fordi den ligger dér i feltet mellem en ægte mobil, håndholdt gadget og så en rigtig bærbar med kraftigere processor, tastatur, større harddisk og så videre, så er det – i hvert fald i første omgang – en nichedims.

Der bliver ikke tale om en revolution af den måde vi bruger computere og mobiler på, men den vil afgjort finde sine fans. Og hvis priserne kommer lidt ned, hvis skærmen viser sig at være god at læse på og i øvrigt holder batteri-løfterne, og hvis bog-aftalerne bliver internationale – så kan platformen måske gøre for ebøgerne hvad iPod/iTunes har gjort for musikken. Men dét er bestemt ikke sikkert endnu.

I de sociale netværk var reaktionerne under præsentationen igår afgjort også blandet. Nogle var øjeblikkelig solgt, og begyndte straks at planlægge indkøbsture til USA i slutningen af marts, andre var mildest talt noget mere skeptiske.

iPad har – blandt andet – intet kamera, kan ikke køre flere programmer samtidig, har ikke OLED-skærm, og er grundlæggende bare en stor iPod Touch eller en iPhone uden telefon.

Hvor er det nye, det innovative, det revolutionerende, spørger de?

LINKS:

Cnet har en god og grundig dækning

Hvad der mangler på iPad ifølge Mashable

Advertisements

6 kommentarer to “Hele verden i hænderne?”

  1. MathiasLM Says:

    Blot en rettelse:

    Det hedder iWork, ikke iWorks.

  2. Tweets that mention Hele verden i hænderne? « Harddisken -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Henrik Fohns, Anders Høeg Nissen, Thor Dekov Buur, Anders H. Nissen, Torben H. Vinther and others. Torben H. Vinther said: RT @4ND3RS: Hele verden i hænderne? Om iPad på Harddiskens hjemmeside: http://bit.ly/bhk04m […]

  3. UffeD Says:

    Hvornår kommer den helt præcist til danmark ? Hvis i altså ved det 🙂

  4. Anders Høeg Nissen Says:

    Vi har desværre ingen hotline til Steve 🙂
    Det nærmeste man kom i præsentationen var “juni/juli” for tilgængelighed uden for US….

  5. pim Says:

    Der er ikke kun strøm til 10 timers musiklydt som der står men snarere 140 timer.

  6. Johannes Dissing Says:

    Sjovt, jeg læser dette på en … iPad. Der er solgt over 80 millioner iPad http://www.statisticbrain.com/apple-computer-company-statistics/
    Det er svært at spå, især om fremtiden 🙂


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: