Virkelig by, virtuel verden

twinity_berlin_landmarks2Hør udsendelsen

Twinity er et online univers, der står af virtuelle udgaver af virkelige byer – befolket af virkelige mennesker.

Eller rettere: de virtuelle onlinebyer er befolket af computerskabte figurer, såkaldte avatarer, der bliver styret af virkelige mennesker, ude bag ved computerskærmene.

Foreløbig kan man tage på rundtur i 3D-versionerne af London, Singapore og Berlin, fortæller marketingsdirektør Mirko Caspar, der befinder sig i virkelighedens Berlin, på firmaet Metaversum’s kontorer i anden baggård på Rungestrasse 20.

– I andre virtuelle verdener handler det om spil og fantasy, men Twinity handler om at være virkelige mennesker. Vi ser på det som en slags 3D-udgave af Facebook, hvor man kan chatte med hinanden, gå til musik-events i virtuelle koncertsale eller lave guidede ture for turister.

På bytur med piletasterne

For at vise rundt logger Mirko på, og demonstrerer den basale navigation i det virtuelle Berlin:

Man lander i 3D-byen for foden af Brandenburger Tor. Når man går omkring, bevæger man sig med piletasterne, og hvis man møder nogen man vil tale til, skal man bare gå igang med at taste sin besked.

Hvis man klikker på de andre avatarer kan man se hvad de hedder, hvor de kommer fra, om de har nogen favoritsteder i byen, og så videre.

Nede i det ene hjørne af vinduet sidder der et oversigtskort, hvor man med museklik kan vælge forskellige lag af information til og fra. Man kan fx vælge et sightseeing-lag, og få at vide hvor de store museer ligger – og så kan man hoppe direkte dertil, så man ikke behøver vandre den hele lange vej fra Brandenburger Tor til museumsøen.

Ikke nøjagtige kopier

Twinitys byer er dog ikke nøjagtige 3D-kopier af alle gader og alle bygninger, indrømmer Mirko – modellerne er lavet med udgangspunkt i geografiske data og fotos fra byen, men man laver ikke hvert enkelt hus som en fuldstændigt præcis gengivelse af virkeligheden.

Fra 2D-kort og geo-databaser har man konstrueret alle bygningerne som grå kasser, der så bagefter er blevet dækket af elastiske billeder af facader, tage, døre, vinduer og så videre. Når det gælder unikke seværdigheder eller specielle ting som særligt designede gadelamper og bænke bliver 3D-modellerne dog lavet i hånden, så de ligner mest muligt.

– Vi har lavet ting som fjernsynstårnet, de store museer, Brandenburger Tor og så videre i hånden, specielt til det virtuelle Berlin, fortæller Mirko Caspar.

Og når man går omkring i Twinity-byen er det nemt at genkende steder man har været i virkeligheden. Gadernes layout og husenes farver og stilarter er virkelighedstro nok til at man kan se at det ligner. Og det er den virkning man er gået efter – det skal ikke være fotorealistisk og 100 procent nøjagtigt, det skal bare være godt nok.

Virtuelle verdeners usikre fremtid

Twinity’s virtuelle byer havde i efteråret knap 170.000 registrerede brugere, men Mirko Caspar vil ikke rigtig ud med hvor mange der var aktive og på besøg i Twinity jævnligt. Derfor er det heller ikke til at sige, hvor god en forretning det er.

Det er klart at de virtuelle verdener, med Second Life som den absolut mest hypede, for tiden er nede i en bølgedal når det angår aktivitet og omtale. Men Mirko er ikke nervøs.

– Nye teknologier og forretningsmodeller, og ikke mindst nye generationer der er vokset op med 3D-verdener online og i spil, skal nok give de virtuelle verdener en fremtid, siger han.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: