Folkets teknologi værksteder

wifiHør udsendelsen

MIT Building N52 står der på skiltet på den hvide stolpe. Jeg er ved bagindgangen på rampen, der er lavet til rullestole. På den anden side af huset ligger MIT Museum, hvor man kan se udvalgte højdepunkter fra forskerne på Massachusetts Institute of Technology – MIT. Men her på bagsiden finder vi indgangen til fremtiden. Det er her THE MITERS holder til. MIT electronic research society er en studenterforening, hvor studerende fra alle grene af MIT mødes og udveksler ideer og bygger ting. Hver fredag aften har de craft’s night – altså klubaften hvor de hygger sig med at bygge ting.

Allerede på gangen bliver jeg mødt af et rod af gamle printplader og andre elektroniske komponenter – halvt adskilte maskiner – gamle plakater fra for længst afholdte arrangementer, klistermærker, fotos fra MITERS klubaftener, et skilt der advarer om at der er løse robotter i lokalet og at man skal behandle dem pænt – lidt ligesom et hunden bider skilt. Lokalet selv ligner en mellemting af en skrothandel, et maskinværksted og en computercafé med hjemmelavet technomusik i baggrunden. Tre fyre i t-shirts nørdesnakker – et par andre er ved at skille nogle gamle knallerter ad.

Hus der kan gå
En ung fyr med fuldskæg og en ternet skjorte har sat sin bærbare pc oveni en bunke gammelt skrammel. Han sidder og checker e-mail – jeg spørger ham, hvad det her er for et sted?
“MITERS styres af de studerende selv på tværs af studieretninger. Her kan man komme og arbejde på de projekter, man ikke kan få afløb for andre steder, fortæller Sam Kronick.
Han arbejder selv på seks robotben til et hus, der kan gå selv. Projektet er et samarbejde med den danske kunstnergruppe N55 i København. Sam laver programmering og computersimulering af de seks ben på MITERS værkstedet i Boston, før han tager til København og monterer benene.

Besat af Puch
Bag Sam sidder en fyr med briller og pudser på motoren fra en gammel Puch knallert – årgang 1978.

“Jeg er besat af gamle europæiske knallerter”, fortæller han. Han er ikke studerende men en slags vicevært eller opsynsmand på MITERS værkstedet.

Han begyndte med at svejse gamle cykler sammen. To stel ovenpå hinanden, hvilket blev til en såkaldt tall-bike, altså en meget høj cykel på cirka 2,5 meter. Det er blevet et kultfænomen på nettet. Han har nu bevæget sig videre til gamle knallerter, men viser nu alligevel en cykel der hænger i loftet, frem med en vis stolthed. Det er en trehjulet cykel beregnet til to personer. Den ligner lidt en hestevogn, men han mangler stadig at lave sædet.

“De andre fyre her kan ændre verden med deres opfindelser. Jeg vil bare have det sjovt”, griner han.

Stjernepigen
Udenfor vinduet kan vi pludselig høre et lille legetøjs båthorn – “Ah nu kommer Star” – siger nørdefyrene til mig. De lyser op – “hende skal du møde – hun er fantastisk”.
Star Simpson viser sig at være en yngre, chokoladebrun, krølhåret og meget drengenørdet kvinde, der læser til elektroingeniør på MIT. Hun vælter først lige rundt i lokalet på en lille elektrisk børnemotorcykel, før hun kan vise mig sin helt personlige cykel.

Cyklen er et svar på viceværtens tallbike og består af to lyserøde børnecykler, der er svejset sammen ovenpå hinanden, så Star får en chopper bike. På stangen står der Luna, og fra håndtagene dingler plasticfrynser i alle regnbuens farver. Hun har selv svejset den sammen.
Foran sidder en dukke, som kommer fra Ipanema Beach i Brasilien, så cyklen er døbt the girl from Ipanema ligesom den berømte jazz standard. Og så har den naturligvis et legetøjsbåthorn.

Hør som en flagermus
Star smutter ind i et baglokale og begynder at rode i nogle kæmpe skuffer, hvor ledninger og elektroniske komponenter vælter ud som en elektrisk ormegård. Hun finder et par briller, som hun tager på. Der er ingen glas i, men foran det ene øje sidder et ni-volts batteri og spærrer totalt for udsynet.

“Det er mine briller”, siger hun og viser et brillestel med batteri, højttaler og en lille mikroprocessor frem. Processoren styrer systemet. Når brillerne er færdige, skal de lave en høj kliklyd, så Star kan se med sine ører eller høre sin position i rummer.

“Jeg er ved at lære mig selv at ekkolokalisere eller at se med mine ører ligesom en flagermus”, siger hun, der vil hjælpe blinde mennesker med brillerne.

“Jeg prøver at se formen på rummet med mine ører. Når brillen klikker, kan jeg høre reflektionen fra væggene og orientere mig på den måde.”

Umiddelbart efter vores interview blev Stars cykel desværre stjålet. Hun efterlyser den på sin blog.

Lagt i Udsendelse. Kommentarer lukket til Folkets teknologi værksteder
