Kan de nye nyhedstjenester slå aviserne på nettet?

pengeHør udsendelsen

“Der er ikke noget der hedder informationsoverflod, der er kun noget der hedder dårlig filtrering.” Sådan sagde forfatter Clay Shirky forleden på New Media Days-konferencen i DR Byen.

I en verden hvor der er flere nyheder end nogensinde før er det nemt at føle sig oversvømmet og give op, men Shirky mener altså, at med de rigtige værktøjer har vi til gengæld muligheden for også at blive klogere end nogensinde.

Dét er en lektie man har taget til sig rundt omkring i medieverdenen, selvom det umiddelbart kan se ud til at den største opfindsomhed ikke kommer fra de store aviser og mediehuse, men fra nyudklækkede journalister, iværksættere og nye medier.

Hurtigt overblik
Et af de nye tilbud finder man hos journalisten Michael Wolff og Newser.com, der med egne ord lader os ‘læse mindre og vide mere.’

“Jeg kan give dig mere viden på 4 minutter end du får ved at bruge 45 minutter på at læse New York Times,” siger Michael Wolff.

På Newser består forsiden af en række lige store felter, fire på tværs af skærmen, og dusinvis når man scroller nedaf. Hvert felt består af et billede, med en kort tekst henover. Fra hvert felt, hver nyhed kan man klikke videre til selve artiklen, der kun meget sjældent er mere end to afsnit lang.

Over felterne ligger der en topbar med mulighed for at vælge sektioner – fra sundhed til udenrigspolitik, se redaktionens hotteste historier, eller de meste populære artikler lige nu.

Fordøjede nyheder
Men Newser er mere end bare en ny måde at organisere forsiden på. Bag udvalget af artikler ligger både søgemaskiner der overvåger nyheder fra hele verden, og et hold af journalister og redaktører.

Kort fortalt vælger folkene på Newser ganske enkelt historierne ud, samler information og baggrund fra så mange kilder som det er nødvendigt – og supplerer evt. med selv at følge op på historierne – og så sammenskriver de hele balladen til to afsnit, der er læst på et halvt minut.
Kritikerne siger, at Newser og Wolff er parasitter på de “rigtige” nyhedsmedier, og at resultatet er en uskøn tabloid-ballade.

Men Michael Wolff siger, at det jo ikke er hans skyld at aviserne ikke leverer de nyheder folk er interesseret i, på den måde læserne vil have dem – ligesom Newser altså gør det, ifølge Wolff selv…

Læs, filtrér, send videre
Newser er ikke den eneste tjeneste, der satser på filtrering.

På den liberale netavis 180grader.dk fortæller redaktør Ole Birk Olesen, at man netop har overgivet en stor del af kontrollen til brugernes filtrering, i håbet om større relevans, flere brugere og bedre rentabilitet.

Hos Feedzilla.com udvælger Nicolas Bussard og hans kolleger de bedste nyhedsstrømme fra hele verden og lader brugerne vælge de kategorier de er mest interesserede i – og de to nyudklækkede journalister Jesper Knudsen og Mads Eberholst skrev speciale netop om muligheden for at lave nyhedsfiltre på de danske netaviser.

De “gamle” medier – aviserne og de store mediehuse – er ved at være desperate og vil formodentlig afprøve en masse modeller i de kommende måneder. Newser, Feedzilla og nyhedsfiltrene viser, at der er masser af inspiration til dem.

I Harddisken kan du også høre Nikolaj Sonne fortælle om den nye computermus fra Apple, der har berøringsfølsom overflade og kan en del små niffige tricks – selvom den ikke kan nok, mener Sonne!

I itnyhederne fortæller vi om over en halv million sms-beskeder fra timerne omkring angrebene på World Trade Center den 11.9 2001, der netop er blevet offentliggjort, og om en nye film-tjeneste fra Microsoft som man finder på online-spilletjenesten Xbox Live.

Endelig forsøger vi at finde ud af hvad det meget hypede Google Wave egentlig er for en størrelse – er det email på en ny måde? Chat på steroider? Eller en radikal omkalfatring af vores netbaserede samarbejdskultur?

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: